چکیده:
سنجش نگرش با تحلیل دادهها به پایان نمیرسد بلکه آغاز راهی است که بتوان کیفیت گویههای نگرشسنجی را افزایش داد و فرصتی فراهم کرد تا خطای اندازهگیری را کاهش داد. در این پژوهش تفاوت بین دو نظریه کلاسیک اندازهگیری (CTT) و نظریه سؤال- پاسخ (IRT) در تعیین ویژگیهای روانسنجی دادههای حاصل از افکارسنجی مطالعه شده است؛ قبل از ارائه نتایج تحلیل های مربوط به این دو نظریه به منظور بررسی روایی و نیز ساخت و تأیید ابزار از تحلیل عامل اکتشافی (EFA) و تحلیل عامل تأییدی (CFA) نیز بهره برده شده است. موضوع موردمطالعه، دادههای واقعی مربوط به افکارسنجی 3684 نفر از اقشار مختلف مردم درخصوص برنامههای تلویزیونی بوده است. یافتهها حاکی از آن است که هر دو نظریه کلاسیک و سؤال- پاسخ میتوانند اطلاعات مشابهی درباره گویههای مقیاس در ارتباط با خصیصه مکنون مورد اندازهگیری ارائه دهند، اما دو نظریه اندازهگیری تصاویر متفاوتی از دقت مقیاسها بهدست میدهند. بهطور کلی، نظریه سؤال- پاسخ، هم اطلاعات غنیتری درباره دقت اندازهگیری و هم پیشنهادهای روشنتری برای بهبود مقیاس ارائه میدهد.
Measuring attitude does not end with data analysis but is the beginning of a way through which can increase the quality of attitudinal analysis and provide an opportunity to reduce measurement error. In this study, the difference between the classical test theory (CTT) and item response theory (IRT) in determining the psychometric properties of the data obtained from polling is studied. Before presenting the results of the analysis of these two theories, exploratory factor analysis (EFA) and confirmatory factor analysis (CFA) were also used to evaluate constructing, validity and reliability of the tools. The subject of the study was actual data on the opinion polls of 3684 people from different groups about television programs. The findings show that both classical test theory and item response theory can provide similar information about the scale items of the latent feature under study. But the two measurement theories give different images of the accuracy of the scales. In general, item response theory offers both more information about measurement accuracy and clearer suggestions for scale improvement.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش تفاوت بین دو نظریه کلاسیک اندازه گیری (CTT) و نظریه سؤال - پاسخ (IRT) در تعیین ویژگیهای روان سنجی داده های حاصل از افکارسنجی مطالعه شده است ؛ قبل از ارائه نتایج تحلیل های مربوط به این دو نظریه به منظور بررسی روایی و نیز ساخت و تأیید ابـزار از تحلیـل عامل اکتشافی (EFA) و تحلیل عامل تأییدی (CFA) نیز بهره برده شده اسـت .
1917 مقدمه با اینکه تعیاد بسیار زیادی از مییـاسهـای نگـرش بـا اسـتفاده از نظریـه کلسـیک انیازهفیری ساخته شیهانی و این میل ها را مـیتـوان بـه صـورت وسـیع در سـاخت و فسترش آزمونها و مسائل مربوط به تقلیل نمرات مییاسهای نگرش بـهکـار فرفـت، ولی چون نظریه کلسیک آزمون ٨، مبتنی بر مفروضههای ضـعیفی٢ اسـت، یعنـی بـرای اکثر مجموعه دادههای حاصل از اجرای آزمونهـا ایـن مفروضـههـا بـه آسـانی برقـرار میشونی و به دلیل ضعفهـایی در نظریـه کلسـیک انـیازهفیـری، تـلش متخصصـان 9 روانسنجی معطوف به ساخت و فسترش نظریههای مناس تر انیازهفیریهـای روانـی شیه است )همبلتون ١ و سوامیناتان ٣، ٢٧٨٩ لرد١، ترجمـه دلور و یونسـی، ٨٩٩٨ و دی آیال ٧، ٢٧٧٩(.
Item Response Theory (IRT) دو نظریه کلسیک آزمون و سؤال ـ پاسخ در انیازهفیری کاربرد زیـادی داشـته و از اهمیت زیادی در انیازهفیری سازههای مکنون برخوردارنی )ونـیر لینـین٨ و همبلتـون، ٢٧٨٩(.
ففتـه میشود که گویههای خاصی برای سنجش عامل پیچییفی در نظر فرفته شیه است ولی این ادعا از طریق تقلیل عامل اکتشافی بررسی نشیه البته بـا توجـه بـه اینکـه یکـی از مفروضات اصلی استفاده از نظریه سؤال- پاسخ، تـکبعـیی بـودن دادههاسـت، لـذا بـا شیوههای مختلف آماری تکبعیی بودن دادهها بررسی شیه است.