چکیده:
انگیزش بر اساس الگوهای متعدد، از ارکان مهم خلاقیت به شمار میرود. پژوهش حاضر با توجه به این موضوع، به این پرسش پاسخ داده است که الگوهای ذهنی خبرنگاران خبرگزاریهای ایران پیرامون انگیزش برای خلاقیت کداماند و در صورت وجود الگوهای ذهنی متفاوت، کدامیک اهمیت بیشتری دارند؟ برای پاسخ به این پرسش از روش کیو استفاده شده است و 25 نفر بهعنوان مشارکتکننده با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند انتخاب شدهاند و هر یک، نمودار کیو را تکمیل کردهاند. دادههای نمودارهای تکمیلشده برای شناخت ذهنیتها وارد نرمافزار SPSS شدند و با انجام تحلیل عاملی بر روی دادهها و تشکیل آرایههای امتیازی عاملها شناخته شدند. یافتهها نشان داد که 7 عامل درباره موضوع پژوهش وجود دارد. این 7 الگوی ذهنی حدود 71 درصد، از ذهنیت مشارکتکنندگان را شکل میدهند. بر اساس نتایج، خبرنگاران خبرگزاریهای داخلی، پویایی انگیزشی گستردهای دارند و «همافزایی انگیزشی» اصولیترین راه انگیزش آنان است.
Motivation is an important element of creativity based on multiple patterns. The present study seeks to answer the question of what are the patterns of Iranian news agencies reporters’ motivation for creativity and what is more important if there are different mental models. The research method was Q. 25 participants were selected using purposive sampling and each completed Q chart. The data of completed charts were entered into SPSS software to identify mentalities. Factors were identified through factor analysis and forming scoring arrays. The findings showed that there were 7 factors related to the research topic. These 7 mental patterns form about 71% of the participants' minds. According to the results, the reporters of domestic news agencies have developed motivational dynamics, and their main motivation is motivational synergy.
خلاصه ماشینی:
Deci معتقد است ؛ مدیران سازمان های خلاق تلاش میکننـد تـا از خلاقیـت نیروهـای خـود حمایت کنند، اما در عمل آن را میکشـند؛ شـریفی و همکـاران (١٣٩٧) نیـز در همـین زمینه تأکید میکنند «کار با نیروهای خلاق مسائلی دارد که رعایت نکردن آن بیشـتر بـه نابودی نیروی خلاقیت کارکنان ، به عنوان جزء اصلی مهارت های آنان و نیز قابلیـت هـای نوآوری در سازمان میانجامد»، به این ترتیب ، به نظر میرسد؛ یکی از دلایل اصـلی کـه موجب «خلاقیت کشی» میشود، نبود شناخت درست از ذهنیت هـای کارکنـان در بـاب انگیزش است که به عنوان آغاز شکل گیری فرایند خلاقیت از آن نام برده میشـود.
انگیـزش در سازمان ها بر اثر عوامل درونی و بیرونی متعددی ایجاد میشود؛ درآمد، طراحـی شـغل ، مداخله در تصمیم گیری، رهبری درست ، به رسـمیت شـناختن ، امنیـت شـغلی بـه معنـای اطمینان درک شده یک فرد از رابطه مداوم با کار خود (آشفورد٦ و همکـاران ، ١٩٨٩)، حـس موفقیت ، روابط مناسب در گروه ، عدالت ، محیط کاری مناسب و ارتقـا (جـانروس ٧، ٢٠١٤ و آبه و ان وکـوو؛ ٢٠١٦) ازجملـه ایـن عوامـل هسـتند؛ بـرای ایجـاد انگیـزش در کارکنـان سازمان های رسانه ای نیز روشندل اربطانی و همکاران (١٣٩٧) معتقدند که باید فارغ از سن و سال و تجربه کاری، به پایه ریزی اهداف گروهی و ایجـاد فرصـت هـای جدیـد شـغلی، پرداخت پاداش حرفه ای و ترفیع متناسب با تلاش کارکنان اقدام کرد.