چکیده:
تدریس زبان عربی در ایران همیشه با تکیه بر روشهای سنتی همچون روش دستور – ترجمه ، روش مستقیم، روش خاموش و غیره صورت میپذیرد، از این رو هیچگاه عناصری که امروزه در روشهای نوین وجود دارند از قبیل: واکنشهای ذهن مدرس و زبان آموز به هنگام آموزش زبان عربی، عناصر مختلف یادگیری، ویژگیهای طرفین، سخن و موقعیت گفتگو، روند پیشرفت درسی و کسب اطلاعات توسط زبان آموز و ... مورد توجه صاحب نظران این حوزه قرار نگرفته است. در این مقاله درصددیم با استفاده از روش توصیفی- تحلیلی روشهای سنتی و روشهای نوین تدریس عربی را بررسی کنیم، و با تأکید بر فرآیند یادگیری زبان عربی بر پایهی روشهای نوینی همچون رویکرد کارکردگرا، یادگیری خودجوش، شیوهی بحث گروهی .. اصولی بنیادین را برای تدریس زبان عربی ارائه دهیم ، بطوریکه با استفاده از راهکارهای پیشنهادی، زبان آموز بصورت کارآمد دانش زبانی را کسب کرده و با ایجاد انگیزه، خلاقیت، اعتماد به نفس و در نهایت با کوشش مداوم و فعال در فضای علمی مناسب، توانش و کنش ارتباطی وی به بهترین سطح ممکن برسد.
the teaching of arabic language in iran is always done by relying on traditional methods such as grammar - translation method, direct method, silent method and so on, so it has never been considered the elements of the language of learning, the characteristics of the parties, the characteristics of the parties, the conversation process, and the acquisition of information by and. using analytical descriptive method, traditional methods and modern teaching methods. the teaching of arabic language in iran is always done by relying on traditional methods such as grammar - translation method, direct method, silent method and so on, so it has never been considered the elements of the language of learning, the characteristics of the parties, the characteristics of the parties, the conversation process, and the acquisition of information by and. using analytical descriptive method, traditional methods and modern teaching methods Arabic language training; new approaches; spontaneous learning; learning by assistance