چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر، شناسایی چالشها و مشکلات مربیان پیش از دبستان و ارائه راهکارهای جهت اصلاح و بهبود آنها میباشد. روش پژوهش، کاربردی از نوع ترکیبی (کمیوکیفی) و جامعهیآماری پژوهش در بخش کیفی، شامل کلیهی مربیان پیشدبستانی شهرستان آققلا است. در بخشکیفی از نمونهگیری گلولهبرفی استفاده شد که بر این اساس 15 نفر که شامل خبرگان این حوزه در زمینهی برنامهدرسی و اجرای دوره پیشدبستانی و دارای تجربه بلند مدت در زمینه تدریس دورهی پیشدبستانی بودند، انتخاب شدند. ابزار پژوهش شامل مصاحبههای نیمهساختار یافته جهت دستیابی به مشکلات و چالشهای مربیان دوره پیشدبستانی بود. سپس به منظور سنجش متغیرهای پژوهش، پرسشنامهی محقق ساخته بر اساس یافتههای حاصل از نظریه برخاسته از دادهها و از طرح نوخاسته گلیزر بر اساس طیف لیکرت 7 درجهای طراحی شد که مشتمل بر 5، 2 و 3 سوال در زمینه دانش، مهارت و آموزش بود. سپس به منظور بررسی سوالات پژوهش از رویکرد دو مرحلهای استفاده شد و از نظرکمی به کمک 12 نفر از اساتید ضریب رواییمحتوا (CVR) و شاخص رواییمحتوا (CVI) بررسی و تأیید شد. همچنین پایایی پرسشنامه با استفاده از آلفایکرنباخ به طور میانگین 87/0 بدستآمد و درنهایت برازندگی آن با تحلیل عاملی تأییدی، موردپذیرش قرارگرفت. براساس نتایج بدستآمده 3 مؤلفهی دانش، مهارت و آموزش به عنوان مؤلفههای مؤثر بر کیفیت اجرای دورهی پیش دبستانی شناخته شدند و وضعیت مؤلفههای مذکور که در ارتقای کیفیت اجرای کارورزی مؤثر بودند، از دیدگاه خبرگان این حوزه در زمینهی برنامهدرسی و دارای تجربه بلند مدت در زمینه تدریس دورهی پیشدبستانی بودند ارزیابی گردید.
The main purpose of this study is to identify challenges and problems of pre - school teachers and provide solutions to improve them. The research method is a combination of applied (quantitative and qualitative) and statistical population of research in the qualitative section, including all preschool teachers in Aqqala city. In the qualitative section, the snowball sampling was used, according to which 15 people were selected who included experts in this field of preschool curriculum and implementation and had long-term experience in teaching preschool. The research tools included semi-structured interviews to address the problems and challenges of preschool educators. Then, in order to measure the research variables, the researcher-made questionnaire was designed based on the findings of the theory derived from the data and the newly developed Glaser design based on the 7-point Likert scale, which included 5, 2 and 3 questions in knowledge, skills and education. Then, two-step approach was used to investigate the research questions and with the help of 12 professors, the content validity coefficient (CVR) and the content validity index (CVI) were reviewed and approved. Also, the reliability of the questionnaire was obtained using Cronbach's alpha with an average of 0.87 and finally its suitability was confirmed by confirmatory factor analysis. Based on the results, 3 components of knowledge, skills and education were recognized as components affecting the quality of pre-school implementation and the status of these components were effective in enhancing the quality of internship performance, from the experts' point of view in the field of curriculum and with long-term experience in the field. Areas of pre-school teaching were assessed.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش دیگری که فلاح، احمدی و رضازاده شیراز (1394)، با هدف شناسایی صلاحیتهای حرفهای مربیان دوره پیش دبستانی انجام دادند به این نتیجه رسیدند که مربيان شرکت کننده در دوره هاي کارآموزي در مولفههاي آموزشي و حرفهاي، ميانگين بالاتر از مربيان شرکت نکرده داشتهاند.
یافتههاي تحقیقات نشان میدهند که سود و منفعت بزرگ تنها زمانی به دست میآید که معلمان به طور حرفهاي آماده و تربیت شده و به اندازه کافی در دسترس باشند؛ وجود مربیان تربیت شده که از تخصص و تجربه کافی برخوردار باشند و علاوه بر دوست داشتن کودکان، از مسئولیت خود آگاه بوده و چگونگی برخورد با کودکان را بخوبی بدانند لازمۀ پیدا شدن و تحقق اهداف نظام آموزشی و پاسخگویی به نیازهاي کودکان است (فلاح،۱۳۹۱) به همین دلیل کیفیت کار مربی با کودکان موجب ازدیاد علاقه یا تنفر آنها نسبت به محیط آموزشی میگردد که علاقهمندي و بیعلاقگی والدین کودکان را نیز نسبت به مؤسسات مختلف تربیتی به دنبال دارد (فلاح، 1391).
یافتهها مرحله اول: پژوهش کیفی در این پژوهش به منظور شناسایی مشکلات و چالشهای مربیان دوره پیشدبستانی از نظریه برخاسته از دادهها و از طرح نوخاسته گلیزر استفاده شده است.
شاخص روایی محتوا شناسایی چالشها و مشکلات مربیان دوره پیش دبستانی {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} پس از بررسی ادبیات تحقیق برخی سوالات کلی برای مصاحبههای نیمهساختاریافته طراحی شد و این سوالات در بین مربیان پیش دبستانی به اجرا درآمد.