چکیده:
پژوهش حاضر درصدد است به تعیین نقش واسطه ای منبع کنترل در رابطه بین روان بنه های ناسازگار اولیه و اضطراب اجتماعی نوجوانان بپردازد. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر و پسر شاغل به تحصیل مدارس دولتی و غیردولتی مقطع متوسطه ناحیه 1 شهر رشت در سال تحصیلی 92- 93 بودند. لذا نمونه ای به حجم 400 نفر به روش تصادفی خوشه ای چندمرحله ای، انتخاب شدند و به مقیاس اضطراب اجتماعی برای نوجوانان (SAS-A)، پرسشنامه روان بنه های ناسازگار یانگ و مقیاس منبع کنترل راتر پاسخ دادند. داده ها با استفاده از ضریب همبستگی پیرسون و اسپیرمن، تحلیل رگرسیون سلسله مراتبی واسطه ای به روش بارون و کنی تحلیل شدند. تحلیل های همبستگی پیرسون نشانگر رابطه مثبت و معنی دار بین روان بنه حوزه بریدگی و طرد، حوزه خودگردانی- عملکرد مختل، حوزه محدودیتهای مختل، حوزه دیگر جهت مندی، حوزه بازداری و اضطراب اجتماعی به ترتیب با مقادیر 60/0، 55/0، 39/0، 54/0، 50/0 بود. همچنین یافته ها نشان داد در این رابطه منبع کنترل قادر به تعدیل رابطه اضطراب اجتماعی و روان بنه های ناسازگار اولیه (در هیچیک از حوزه ها) نیست.
The present study aims to investigate the mediator role of locus of control in the relationship between early maladaptive schemas and social anxiety in adolescents. The statistical population included all male and female students of studying in state and non-state high schools in Rasht District 1 in the academic year 2015-16. In a cross-sectional cluster sampling selected 400 students and responded to Social Anxiety Scale for Adolescents (SAS-A), Yang Maladaptive Schemas Questionnaire and Rutter Locus of Control Scale. The collected data were analyzed by using Pearson and Spearman correlation coefficients, Mediation hierarchical regression analysis with Baron and Kenny method. Pearson correlation analyses indicate a significant positive relationship between schemas of Disconnection/Rejection domain, Impaired Autonomy and/or Performance domain, Impaired Limits domain, Other-Directedness domain, Overvigilance/Inhibition domain and social anxiety, with values of 0.60, 0.55, 0.39, 0.54, 0.50 respectively. The results also revealed that this association, locus of control is not capable to modifying of the relationship between social anxiety and early maladaptive schemas (in any of domains).
خلاصه ماشینی:
نقش واسطه اي منبع کنترل در رابطه بين روان بنه هاي ناسازگار اوليه و اضطراب اجتماعي نوجوانان o The Moderating Roe of Intera-Externa ocus of Contro in the Reationship between Eary Maadaptive Schemas and Socia Anxiety in Adoescents o دکتر سيدولي اله موسوي * دکتر سجاد رضائي * ستاره عاطفي کرجونداني * حميد جوان پرست * چکيده پژوهش حاضر درصدد است به تعيين نقش واسطه اي منبع کنترل در رابطه بين روان بنه هاي ناسازگار اوليه و اضطراب اجتماعي نوجوانان بپردازد.
نوجوانان ،اضطراب اجتماعي ،روان بنه هاي ناسازگار اوليه ، منبع کنترل o دريافت مقاله : ١٣٩٥/٦/١٤ تصويب نهايي : ١٣٩٦/٢/٣ * گروه روانشناسي دانشگاه گيلان ** گروه مشاوره دانشگاه خوارزمي *** گروه روانشناسي باليني دانشگاه آزاد اسلامي ، واحد علوم تحقيقات رشت مقدمه «اختلال اضطراب اجتماعي»١ رايج ترين اختلال اضطرابي است (بيدل و تورنر، ٢٠٠٧؛ روزنبرگ ، ليدلي و همينبرگ ، ٢٠١٠) و شروع آن معمولاً از نوجواني است ، اما بعضي از مطالعات نشان داده اند که اين اختلال مي تواند در سنين اوليه (براي مثال ٨ سالگي ) نيز تشخيص داده شود (بيدل و تورنر، ١٩٩٨).
سرانجام با توجه به اينکه اطلاعات اندکي در جمعيت نوجوانان براي بررسي نقش واسطه گرانه منبع کنترل در رابطه بين روان بنه هاي ناسازگار اوليه و اضطراب اجتماعي وجود دارد، لذا پژوهش حاضر باهدف پاسخگويي به سؤال زير انجام گرفت .
آيا منبع کنترل دروني (که داراي نقشي محافظتي قلمداد شده ) مي تواند رابطه مخرّب بين روان بنه هاي ناسازگار اوليه و اضطراب اجتماعي را تعديل نمايد؟ بر اين اساس الگوي مفهومي پژوهش حاضر در شکل ١ ترسيم مي شود.