چکیده:
اين مطالعه با هدف تحليل ادراک دانش آموزان از ويژگي ها و کنش هاي معلمان مقطع ابتدايي که بر ارتباط معلم- دانش آموز اثر مي گذارد، انجام شده است. اين پژوهش در چارچوب روش تحقيق کيفي و طرح پديدارشناسي به توصيف عميق اين ويژگي ها پرداخته است. شرکت کنندگان اين پژوهش شامل 99 دانش آموز مقطع ابتدايي کلاس دوم تا ششم (66 دختر و 33 پسر) بودند که از دبستان هاي مقطع ابتدايي شهر شيراز انتخاب شدند و در مصاحبه هاي نيمه ساختاريافتة شفاهي و يا پرسش هاي تعاملي کتبي شرکت نمودند. بر مبناي يافته هاي اين مطالعه، حمايت از خودمختاري در مقابل کنترل کنندگي، شايستگي، تقويت اهداف تبحري دانش آموز، مراقبت، علاقه و مشارکت، اعتماد متقابل و حمايت از ساختار کلاس مضامين اصلي ويژگي ها و کنش هايي است که از نظر دانشآموز مقطع ابتدايي بر ارتباط معلم-دانش آموز اثر مي گذارد. توجه و کاربست عوامل موثر بر ارتباط معلم- دانش آموز در طرح هاي مداخله اي تربيت معلم که مي تواند متضمن بهبود پيامدهاي اساسي زندگي بالندة دانش آموز در مدرسه باشد، در پايان مورد بحث قرار گرفته است.
This study aims to analyze students’ perceptions of the characteristics and actions of elementary school teachers that affects student teacher relationship. A qualitative phenomenological approach was used to achieve deep description of these characteristics. Semi-structured interviews, in oral and written format, were conducted with 99 primary school students studying in second to sixth grade (66 girls and 33 boys) who were selected from elementary schools in Shiraz. According to the findings of this study, autonomy support against control, competence, mastery goal support, care, engagement, mutual trust, and support for the class structure are the main themes of the teacher characteristics and functions that affect student teacher relationship. Implication of the findings in interventional plans for teacher-student interaction improvement is discussed in the end.
خلاصه ماشینی:
مجله روانشناسي ٩٣/ سال بيست و چهارم ، شماره ١/ بهار ١٣٩٩ Journal of Psychology, 2020, 24 (Spring) 3-22 تحليل پديدارشناسي ادراک دانش آموزان از ويژگي ها و کنش هاي مؤثر معلم در رابطۀ معلم -دانش آموز o Phenomenological Analysis of Students’ Perception of Teacher’s Efective Features and Actions in Teacher-Student Relationship o دکتر نرجس لاري * دکتر الهه حجازي * دکتر بهرام جوکار* دکتر جواد اژه اي * چکيده اين مطالعه با هدف تحليل ادراک دانش آموزان از ويژگي ها و کنش هاي معلمان مقطع ابتدايي که بر ارتباط معلم - دانش آموز اثر مي گذارد، انجام شده است .
بر مبناي يافته هاي اين مطالعه ، حمايت از خودمختاري در مقابل کنترل کنندگي ، شايستگي ، تقويت اهداف تبحري دانش آموز، مراقبت ، علاقه و مشارکت ، اعتماد متقابل و حمايت از ساختار کلاس مضامين اصلي ويژگي ها و کنش هايي است که از نظر دانش آموز مقطع ابتدايي بر ارتباط معلم - دانش آموز اثر مي گذارد.
همچنين در پژوهش ديگري که توسط مومني، خامسان ، راستگومقدم و طالب زاده شوشتري (١٣٩٦) انجام شده ، ويژگي هاي معلم حمايت کننده به صورت کيفي بررسي شده است و ٩ طبقۀ توانمندي در روابط انساني ، ويژگي هاي شخصيتي مناسب ، نظارت و ارزشيابي مناسب ، مهارت در تدريس ، توانمندي در مديريت کلاس ، تعهد شغلي ، راهنمايي و مشاوره دادن ، توانمندي علمي و کمک به رشد همه جانبه دانش آموزان به عنوان نشانه هاي حمايتگري معلم از ديدگاه دانش آموز به دست آمده است .