چکیده:
هدف این پژوهش شناسایی عوامل تشکیل دهنده و ساختار عاملی تحول مثبت جوانی است. جامعة پژوهش را اساتید و صاحب نظران این حوزه، دانشجویان دکترا و دانش آموزان تشکیل می دهند. نمونه، شامل پانزده نفر از اساتید و صاحب نظران با توجه به تخصص آنها. همچنین 25 تن از دانشجویان دکترا از دانشگاه های مختلف به شکل در دسترس در این پژوهش شرکت کردند. در نهایت نمونة دانش آموزی شامل 1200 دانش آموز (600 دختر و600 پسر) است که به شکل خوشه ای تصادفی انتخاب شدند. با توجه به ماهیت، موضوع و هدف های پژوهش، در گام اول عوامل تشکیلدهنده 'تحول مثبت جوانی' بر اساس سه منبع مطالعات و متون نظري، برنامه های عملی و مقیاس ها و ابزارهای اندازهگيري و با تاکید بر روش کیفی مقولهبندي گردآوري و تحليل گردید. سپس با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی مدل های اندازه گیری و ساختاری تحول مثبت جوانی استخراج شدند. یافته ها نشان داد مدل چهار عاملی هم در تحلیل اکتشافی و هم تأییدی، بهترین برازش را با دادهها داشته است. مدل نهایی پژوهش شامل چهار عاملِ شایستگی (11 نشانگر)، ارتباط (14 نشانگر)، عاملیت(13 نشانگر) و مثبت اندیشی (7 نشانگر) است. مدل ارایه شده با مدل های موجود، شباهت هایی دارد اما نحوة بارگیری عوامل شکل متفاوت و مخصوص به خود را دارد.
The purpose of this research was identification of constituents and factor structure of Positive youth development. The research community includes the professors and practitioners of this field, PhD students and high school students. The sample consists of 15 professors and experts who were chosen in a targeted manner and according to specialty. Also 25 PhD students from different universities participated in a accessible form. Finally, a sample of students includes 1200 students (600 girls and 600 boys) were selected through randomized cluster method. Given the nature of the subject and research objectives; in the first step, the contributing factors of "positive youth development" collected and analyzed based on three sources: studies and theoretical texts, practical plans, and measurements; and with emphasis on qualitative method of categorization. Then, measurement and structural models of positive young development extracted using exploratory and confirmatory factor analysis. The final model of research includes four factors; competency factors (11 items), communication (14 items), agency (13 items) and positive thinking (7 items). The presented model has similarities to existing models, but it has its own form of loading.
خلاصه ماشینی:
مجله روانشناسي ٩٠/ سال بيست و سوم ، شماره ٢/ تابستان ١٣٩٨ Journal of Psychology, 2019, 23 (Summer) 114-133 ساختار عاملي و ارايۀ مدل براي تحول مثبت جواني در نوجوانان ايراني o Functional Structure and Presentation Model for the Positive Youth Development in Iranian Adolescents o محمود قاسمي * دکتر محمد نقي فراهاني * دکتر محمد حسين عبداللهي * چکيده هدف اين پژوهش شناسايي عوامل تشکيل دهنده و ساختار عاملي تحول مثبت جواني است .
چکيده مطالعات و متون نظري مرتبط با مولفه ها و عوامل تشکيل دهنده تحول مثبت جواني طا عا و م ون نظري ويژگي صفات سرمايه هاي تحولي اشتياق به يادگيري (انگيزه پيشرفت ، درگيري تحصيل ، تکليف خانه ، پيوند با مدرسه ، خواندن به قصد لذت ) بنسون اسکيل و ارزش هاي مثبت (مراقبت ، برابري و عدالت اجتماعي، درستي: ايستادگي بر روي ارزش ها، صداقت ، پاسخگويي سيورستن (٢٠١١) در قبال کارها، مهارگري) بنسون و صلاحيت هاي اجتماعي (طرح ريزي و تصميم گيري، صلاحيت هاي بين فردي، صلاحيت هاي فرهنگي، همکاران (٢٠٠٤) مهارت هاي تاب آوري، حل مسالمت آميز تضادها) هويت مثبت (توان فردي، عزت نفس ، احساس هدف مندي، نگاه مثبت به آينده فرد) لرنر و همکاران (٢٠١٣) اعتماد (خودکارآمدي و خودارزشمندي مثبت ) شايستگي (شايستگي تحصيلي، پيشرفت تحصيلي، تعهد به مدرسه )؛( شايستگي شناختي: حل مسأله )؛ (شايستگي اجتماعي: مهارت هاي فردي، حل تعارض ) منش (ارزش هاي فردي، وجدان اجتماعي، تنوع در ارزشها، مهارتهاي ارتباط بين فردي) ارتباط (خود، خانواده ، مدرسه ، همسالان ، جامعه ) مراقبت (همدلي) انجمن ملي سلامت جسمي و رواني، ساختار مناسب ، ارتباطات حمايت کننده ، هنجارهاي اجتماعي مثبت ، فرصت هايي تحقيقات و مؤسسه براي بودن (تعلق داشتن )، حمايت براي کارآمدي، فرصت هايي براي کسب مهارت ، هماهنگي و همبستگي با پزشکي ٦ (٢٠٠٢) خانواده ، مدرسه و تلاش هاي اجتماعي کريس (٢٠٠٤) تعلق داشتن (ارتباط مثبت با بزرگسال مراقب ، محيط سالم ) چيرگي (درگيري در تحصيل ، فرصت هايي براي تسلط ) استقلال (مشارکت کننده فعال در آينده ، و در تعيين گري) سخاوت مندي (ارايه ي خدمات و ارزش ها به ديگران ) کاتالونو و همکاران ١.