چکیده:
هدف از پژوهش حاضر تعیین اثربخشی برنامة توانبخشی شناختی توجه و حافظه (آرام) بر فراخنای حافظه کاری واجی و رشد زبان بیانی و دریافتی در کودکان ناشنوای کاشت حلزون شده، بود. این مطالعه از نوع نیمه آزمایشی با طرح پیشآزمون _پسآزمون با گروه کنترل و پیگیری 1 ماهه به شمار میرود. آزمودنیها را 16 نفر کودک کاشت حلزون شده 6 سال تا 8/9 سال مشغول به تحصیل در مدارس استثنایی ابتدایی شهر اهواز در سال تحصیلی 1397- 1396 تشکیل میدادند که به روش نمونهگیری در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و کنترل گمارده شدند. هر گروه شامل 8 نفر بود و هر دو گروه در شرایط یکسان با مقیاس حافظة عددی وکسلر (فراخنای ارقام) و آزمون رشد زبان (Told-p-3) ارزیابی شدند. گروه آزمایش به مدت 8 جلسه و هر جلسه به مدت 45 دقیقه در طول 1 ماه، تحت آموزش (آرام) قرار گرفت و گروه کنترل هیچ آموزشی را دریافت نکرد. در پایان دوره و یک ماه پس ازآن هر دو گروه مجددا مورد ارزیابی قرار گرفتند. یافتههای پژوهش با آزمون تحلیل واریانس مختلط (3×2) تحلیل شدند. نمرات فراخنای حافظه کاری واجی، رشد زبان بیانی و دریافتی کودکانی که تحت آموزش (آرام) قرار گرفتند نسبت به کودکانی که در دوره شرکت نکردند، به طور چشمگیری افزایش یافت.
The purpose of the current study was to investigate the effectiveness of attentive rehabilitation of attention and memory (ARAM) on phonological working memory span and expressive and receptive language development in cochlear implant deaf children. This study was a quasi -experimental design with a pretest- posttest design with a control group and one momnth follow-up. Participants were 16 cochlear implanted children aged 6 to 8/9 years in exceptional elementary schools of Ahwaz in 2018- 2019 school year that were been selected with an available sampling method and randomly replaced in the experimental and control groups. Each group was include 8 person and both groups were evaluated by Wechsler Memory Scale subtest and Told-p: 3 (Persian version) in the same condition. The experimental group received 8 sessions and each session lasts for 45 minutes per a month of ARAM and the control group did not received any training. Both groups were evaluated again at the end of intervention and 1 month after that. Data analyzed with mixed analysis of variance (2×3). Phonological working memory span and expressive and receptive language development scores of children who received the ARAM was improved significantly rather than they who did not received that.
خلاصه ماشینی:
اثربخشي برنامۀ توان بخشي شناختي توجه و حافظه بر فراخناي حافظۀ کاري واجي و رشد زبان بياني و دريافتي کودکان کاشت حلزون شده o Effectiveness of Cognitive Rehabilitation of Attention and Memory (ARAM) on Phonological Working Memory Span and Language Development of Children with Cochlear Implant o دکتر حسين زارع * دکتر علي اکبر شريفي * اشواق نعامي * چکيده هدف از پژوهش حاضر تعيين اثربخشي برنامۀ توان بخشي شناختي توجه و حافظه (آرام ) بر فراخناي حافظه کاري واجي و رشد زبان بياني و دريافتي در کودکان ناشنواي کاشت حلزون شده ، بود.
کليدواژه ها: ناشنوا،کاشت حلزون ،حافظۀکاريواجي، توان بخشي شناختي o دريافت مقاله : ١٣٩٧/٦/١٨ تصويب نهايي: ١٣٩٧/٩/١٨ * گروه روانشناسي و علوم تربيتي دانشکده علوم انساني دانشگاه پيام نور، تهران l مقدمه برآورد ميشود از هر ١٠٠٠ نوزادي که متولد ميشود، ٥ نفر به طورجدي دچار مشکلات فقدان شنوايي عميق باشند، درحاليکه آزمون هاي غربال گري شنوايي افزايش يافتۀ اين عدد نشان ميدهد که اين تخمين پايين است (مؤسسه شنوايي برتر، ٢٠١٢ به نقل از کرک، گالاگر و روت کولمن ، ١٣٩٥؛ مرکز شنوايي و ارتباط ، ٢٠١٣ به نقل از کرک و همکاران ، ١٣٩٥).
ناکامي اين کودکان در ارتباطات بين فردي و تعاملات اجتماعي موجب بروز برخي اختلال هاي رفتاري ازجمله افسردگي و رفتار انزوايي، اضطراب و خشم و پرخاشگري ميگردد و اين رفتارها موجب انزواي بيشتر کودک ميگردد (ميرمهدي، ١٣٩٥)؛ ازآنجاييکه مشکلات حافظۀ کاري واجي، ميتواند تأثيرات نامطلوبي بر توانمنديهاي زباني، از قبيل بازشناسي کلمات ، رشد واژگاني، دستوري و گفتار محاوره اي در کودکان کاشت حلزون شده داشته باشد و نقش مهمي در يادگيري زبان دارد و در کودکان کاشت حلزون داراي اهميت بسيار بالا است (حارث آبادي و شيرازي، ١٣٩٣) اهميت و ضرورت پژوهش چشمگير و در خور توجه است که همين امر متخصصان و پژوهشگران اين حوزه را به مطالعاتي در جهت تقويت عوامل عصب شناختي وادار ميکند.