چکیده:
هدف از اجرای این پژوهش روشهای یاددهی- یادگیری برنامه درسی تلفیقی تربیت اجتماعی در دوره ابتدایی در سال تحصیلی 1398-1397 بود. روش پژوهش، آمیخته (کیفی- کمی) از نوع طرحهای متوالی- اکتشافی بود. جامعه آماری را متخصصان برنامه درسی و کارشناسان تعلیم و تربیت شاغل در مدارس ابتدایی تشکیل دادند که از بین آنان 40 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب گردید. با استفاده از روش تحلیل محتوا مدل ترتیبی مایرینگ و نظام مقوله بندی قیاسی در سطح کیفی 70 کد و 18 تم از مصاحبهها و خلاصه اسناد و مدارک استخراج و با استفاده از روش تحلیل عاملی در فاز کمی مفاهیم استخراج شده به 17 مقوله فرعی و 6 مقوله اصلی از روشهای یاددهی- یادگیری مورد تحلیل و بررسی قرار گرفتند. تجزیه و تحلیل دادهها در حوزه کیفی بر اساس تحلیل محتوا مدل ترتیبی مایرینگ و نظام مقوله بندی قیاسی و در حوزه کمی روش تحلیل عاملی صورت پذیرفت. نتایج نشان داد که از رویکردهای یاددهی ـ یادگیری رشد حرفهای استفاده از روش تدریس تلفیقی تربیت اجتماعی کودکان از درجة اهمیت و مورد استقبال بیشتری برخوردار بوده و با استفاده از روش همسال سنجی و نظرخواهی از والدین در ارزشیابی تربیتی فراگیران و اصطلاح روشهای یادگیری و استفاده از راهبردهای یادگیری مشارکتی، تدریس تیمی، روشهای حل مسئله، اکتشافی، پروژه، بحث و گفتگو و یادگیری خودهدایتی براساس رویکردهای سازنده گرایی و سایر رویکردهای ارائه شده در الگو و انجام فعالیتهای شبیه سازی شده، کمترین ارزش را در این عنصر داشته است.
The purpose of this study was teaching-learning methods of integrated social education curriculum in elementary school in the academic year 1398-1989. The research method was a mixed (qualitative-quantitative) type of sequential-exploratory design. The statistical population consisted of curriculum specialists and education experts working in elementary schools out of which 40 were selected using cluster sampling. Using content analysis method of Mining sequential model and deductive categorization system in qualitative level 70 codes and 18 themes were extracted from interviews and document summaries and using factor analysis in quantitative phase the concepts extracted to 17 subcategories and 6 The main categories of teaching-learning methods were analyzed. Data analysis in qualitative domain was done based on content analysis of sequential modeling of Mieringer and deductive categorization system and in quantitative domain factor analysis method. The results showed that teaching-learning approaches to professional development using the integrated teaching method of children's social education were more important and welcomed and by using peer-to-peer method in parenting evaluation of learners and the term learning and using methods Participatory learning strategies, team teaching, problem solving, heuristic, project, brain drain, discussion and self-directed learning based on constructivist and other approaches presented in the model and simulated activities have the least value in this element.