چکیده:
زمینه و هدف: کارآفرینی تخریب خلاق و فرآیندی برای ارزش آفرینی و بستری برای رشد و تعالی جامعه انسانی میباشد. این پژوهش در زمینه مطالعات کارآفرینی در اقتصادمقاومتی و با هدف شناسایی و اولویت بندی مولفههای خلق ارزش برای کارآفرینی در اقتصادمقاومتی انجام شده است. روششناسی: این پژوهش کاربردی و از لحاظ روش، آمیخته است. در مرحله کیفی؛ ابزار جمع آوری دادهها مصاحبه کیفی و عمیق با خبرگان بود. جامعه آماری شامل خبرگان کارآفرینی و اقتصادمقاومتی با حجم نمونه 25 نفر با نمونهگیری به روش هدفمند قضاوتی تا رسیدن به نقطه اشباع نظری بود. تجزیه و تحلیل یافتهها به روش نظریه داده بنیاد با رویکرد کلاسیک (گلیزری) انجام شد. در مرحله کمی؛ ابزار گردآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخت یافته و نمونه آماری تحقیق 384 نفر از کارآفرینان و فعالان اقتصادی کشور بود. تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از مدل سازی معادلات ساختاری و نرم افزارهایSPSS و Smart PLS انجام شد. یافتهها: نتایج پژوهش نشان داد مولفههای خلق ارزش برای کارآفرینی در اقتصادمقاومتی شامل چهار مولفه به ترتیب اولویت: 1. ایجاد بنگاه جدید (کسب و کارجدید) با شدت تاثیر 0/895، 2. خلق ثروت (ایجاد ثروت مولد) با شدت تاثیر 0/894، 3. توسعه کسب وکارها (ماندگاری کسب وکارها، گسترش کسب وکارها) با شدت تاثیر 0/892، 4. دستاورد جدید (تکنولوژی نوآورانه، محصول جدید) با شدت تاثیر 0/865؛ میباشند. نتیجهگیری: هدف غایی کارآفرینی در اقتصاد مقاومتی، خلق ارزش است.
Background and Purpose: Entrepreneurship is the creative destruction and process of value creation and the foundation for the growth and excellence of human society. This research has been conducted in the field of entrepreneurship studies in resistive economics with the aim of identifying and prioritizing the value creation components for entrepreneurship in resistive economics. Methodology: it is practical and in terms of method, is mixed. In the qualitative stage; the data collection tool was a qualitative and profound interview with experts. The statistical population consisted of experts in entrepreneurship and resistance economics with a sample size of 25 people with a purposeful sampling method to reach the theoretical saturation point. The analysis of the findings was done by the methodology of the Grounded theory with the classical approach (glaser). In the quantitative stage, the data gathering tool was a researcher-made questionnaire. The sample was 384 entrepreneurs and economic activists of the country. Data analysis was performed using structural equation modeling and SPSS and Smart PLS software. Findings: The results showed that the four components of value creation for entrepreneurship in the resistive economy include four components in order of priority: 1. Creating a new business (new business) with an impact of 0.895, 2. Creating wealth (generating wealth) with an impact of 0.894, 3. Developing businesses (business survival, business expansion) with intensity Impact 0.892, 4. New achievement (innovative technology, new product) with an impact intensity of 0.865. Conclusion: The ultimate goal of entrepreneurship in a resisting economy is to create value.
خلاصه ماشینی:
اين پژوهش درزمينه مطالعات کارآفريني در اقتصاد مقاومتي و باهدف شناسايي و اولويت بندي مؤلفه هاي خلق ارزش براي کارآفريني در اقتصاد مقاومتي انجام شده است .
کارآفريني ؛ علم خلق و کشف فرصت ها براي ارزش آفريني است و اقتصاد مقاومتي به دنبال ايجاد نظام اقتصادي بر اساس اقتصاد ملي -ارزشي و متکي به درون زايي با تاب آوري بالا در کشور و محرک حياتي براي افزايش تاب آوري اقتصاد و دستيابي به مزيت هاي رقابتي در سطح بين المللي مي باشد.
با توجه به موارد مطرح شده مي توان گفت کارآفريني در اقتصاد مقاومتي بسيار مهم مي باشد و شناسايي مؤلفه هاي خلق ارزش تأثير به سزايي براي کارآفريني در اقتصاد مقاومتي دارد ولي بااين حال پژوهش هاي درخور توجهي در اين حوزه انجام نشده است و ادبيات موجود از غناي کافي برخوردار نيست ٣- روش تحقيق در پژوهش حاضر از روش آميخته (ترکيبي ) استفاده شده است .
هدف از پژوهش حاضر در مرحله کيفي ، شناسايي و تبيين مؤلفه هايُ بعد خلق ارزش براي کارآفريني در اقتصاد مقاومتي بود.
هدف از اين پژوهش شناسايي و رتبه بندي مؤلفه هاي خلق ارزش براي کارآفريني دراقتصاد مقاومتي بود.
, (2017(," Failure is an option: the entrepreneurial governance framework ", Journal of Entrepreneurship and Public Policy, Vol. 6 NO, 1.
(2014(, “The abject of entrepreneurship: failure, fiasco, fraud”, International Journal of Entrepreneurial Behaviour & Research, Vol, 20.