چکیده:
مشکلات زیست محیطی یکی از دغدغه های جهان معاصر است، در سال های اخیر در ایرانبرخی از هنرمندان با استفاده از رسانه های هنری نوین و با هدف به چالش کشیدن مخاطب، به بیانو شناخت این مشکلات پرداخته اند. هنر شهری علاوه بر ارائۀ جنبه های زیبایی شناسانه، به واسطۀنزدیکی ماهیت خود به هنر تعاملی و با در نظر گرفتن مخاطبان شهروند به عنوان مخاطب اصلیچنین اثر هنری، می تواند نقش مؤثّرتری در ارتقاء سطح آگاهی مردم نسبت به مسألۀ حفظ محیط زیست داشته باشد. در این پژوهش با مطالعه و بررسی توصیفی تحلیلی با رویکرد زیست محیطی،دلایل توجه هنرمندان به رسانه های نوین در فضاهای شهری ایران بررسی شده است تا میزان حضوراین رسانه ها در بستر شهری و چگونگی موفّقیت آنها در انتقال مفاهیم زیست محیطی ارزیابی گردد. به نظر می رسد وجوه مشترک فراوان میان رسانه های هنری جدید با هنر شهری موجب شده است که هنرمندان با استفاده از این رسانهها در شهر، بتوانند بیش از پیش با مخاطبان خود ارتباطبرقرار کنند. همچنین مطالعه و شناخت آثار هنری زیست محیطی در فضاهای شهری ایران نشان گرآن است که در میان رسانه های جدید، هنر محیطی به دلیل برقراری ارتباط سریع و آسان با محیط ومخاطب، با اهداف هنرمند و بیان دغدغه های زیست محیطی در شهر، هم سوتر بوده و نسبت بهرسانه های دیگر مورد اقبال هنرمندان قرار گرفته است.
Ecological problems are among the concerns of the contemporaryworld. In recent years some artists in Iran have been using the new artmedia to express and understand these problems in order to challenge theaudience. Urban art, in addition to providing aesthetic aspects, can play amore effective role in raising public awareness of the issue of ecologyprotection through its proximity to interactive art and by consideringcitizen audiences as the primary target of such artwork. In this regard, itseems that the many commonalities between the new art media and theurban art have made it possible for artists in this city to reach theiraudiences more than ever. Studying and recognizing the ecologicalartworks in urban spaces of Iran shows that among the new media,environmental art is more aligned with the artist's goals and expressingecological concerns in the city because of its quick and easycommunication with the environment and the audience. Other media havebeen favored by artists. In this descriptive-analytical study, an ecologicalapproach is used to examine the reasons for artists' attention to new mediain Iranian urban spaces by evaluating the extent of their presence in theurban context and how they succeed in conveying the ecological conceptsin their creative works.
خلاصه ماشینی:
بررسی دغدغههای زیستمحیطی در قالب هنر محیطی و شهری شیوا مطلّبی ؛ بهرام احمدی، دریافت: 17/07/1398 پذیرش: 24/09/1398 چکیده مشکلات زیستمحیطی یکی از دغدغههای جهان معاصر است، در سالهای اخیر در ایران برخی از هنرمندان با استفاده از رسانههای هنری نوین و با هدف به چالش کشیدن مخاطب، به بیان و شناخت این مشکلات پرداخته-اند.
به نظر میرسد وجوه مشترک فراوان میان رسانههای هنری جدید با هنر شهری موجب شده است که هنرمندان با استفاده از این رسانهها در شهر، بتوانند بیش از پیش با مخاطبان خود ارتباط برقرار کنند.
همچنین مطالعه و شناخت آثار هنری زیستمحیطی در فضاهای شهری ایران نشانگر آن است که در میان رسانههای جدید، هنر محیطی به دلیل برقراری ارتباط سریع و آسان با محیط و مخاطب، با اهداف هنرمند و بیان دغدغههای زیستمحیطی در شهر، همسوتر بوده و نسبت به رسانههای دیگر مورد اقبال هنرمندان قرار گرفته است.
نهایتاً از آنجا که در دهة اخیر برخی هنرمندان زیستمحیطی در ایران آثار خود را در فضاهای شهری اجرا کردهاند، با ارائة نمونههایی از این آثار، تلاش شده است ابتدا علّت توجّه هنرمندان به استفاده از رسانههای هنری جدید برای بیان مفاهیم زیستمحیطی مشخص شود.
اگرچه هنرمندان زیستمحیطی معاصر ایران تاکنون به استفاده از انواع رسانههای هنری جدید در فضاهای شهری توجّه نشان دادهاند، امّا به نظر میرسد در بین این رسانهها، هنر محیطی به دلیل ماهیّت خود به عنوان هنری که ارتباط مستقیم با محیطزیست را فراهم میکند، بیش از سایر رسانهها مورد توجّه این هنرمندان قرار گرفته است.
کلیدواژه ها:
رسانههای هنری جدید
،
هنر زیست محیطی
،
مخاطب اثر هنری
،
هنر شهری
Urban art
،
New Art Media
،
Ecological Art
،
Artwork Audience