چکیده:
هدف: با توجه به زلزلهخیز بودن ایران و همچنین با توجه به اهمیت و ضرورت نقش مدارس در زندگی دانشآموزان بخصوص در شرایط بحران، پژوهش حاضر با هدف شناسایی شاخصهای مدرسه کارآمد پس از زلزله سرپلذهاب در سال1396 صورت گرفت.
روش: این پژوهش با روش کیفی و با رویکرد پدیدارشناختی صورت گرفت. به همین منظور، 15نفر از متخصصان آموزش و پرورش (شامل مدیران، معلمان و مشاوران و...) به روش نمونهگیری هدفمند از نوع بارز، انتخاب شدند. دادهها از طریق مصاحبه عمیق جمعآوری گردید و برای تحلیل دادهها از کدگذاری به روش کولایزی استفاده شد.
یافتهها: پس از مستندسازی مصاحبهها تعداد290 کد خالص، 12 زیر شاخص و درنهایت چهار شاخص اصلی شامل «دانشآموزان»، « معلم و کادر مدرسه»، «ساختار و امکانات مدرسه» و «محیط و خانواده» استخراج شدند. شاخص مربوط به دانشآموزان شامل زیرشاخصهای انطباقی-کارکردی، روانی، تحصیلی؛ شاخص مربوط به معلم و کادر مدرسه شامل زیرشاخصهای آموزشی، شخصی وامدادی؛ شاخص ساختار و امکانات مدرسه شامل زیرشاخص های؛ تجهیزات، برنامهریزی، وظایف هماهنگی؛ و درنهایت شاخص محیط و خانواده شامل زیرشاخصهای؛ مالی، روانی و فیزیکی _ ساختاری است.
نتیجهگیری: نتایج حاصل از این پژوهش میتواند محتوایی کامل از اقدامات پیشگیرانه را در رابطه با بحران زلزله به آموزش و پرورش ارائه دهد تا آن سازمان بتواند پروتکلهایی را برای مواقع بحران تهیه و به مدارس کشور ارائه دهد. مدارس با رعایت توصیههای حاصل از نتایج این پژوهش میتوانند با حفظ کارآمدی خود به گذر موفقیتآمیز از بحران زلزله کمک کنند و تبعات آن را کاهش دهند.
Introduction: Due to the prone to having earthquakes of Iran and given the importance and necessity of the role of schools in the lives of students, especially in times of crisis, the purpose of this study was to identify effective school indexes after the Serpol zahab earthquake in 1396. Aim: Because of the risk of earthquakes in Iran and given the importance and necessity of the role of schools in the lives of students, especially in times of crisis, the purpose of this study was to identify effective school indexes after the Sarpol Zahab earthquake in 1396. Methods: This qualitative research was conducted through the phenomenological approach. Therefore, 15 educators (including managers, teachers and counselors, etc.) were selected through purposive sampling method. Data were collected through in-depth interviews. Data were collected through in-depth interviews and coding was used to analyze the data. Results: After documenting the interviews, 290 primary codes, 12 sub-indicators, and final four main indicators, including "students", "teacher and school staff", "school structure and facilities", and "environment and family" were extracted. Indicators for students include sub-indicators: adaptive-functional, psychological, academic; while sub-indicators related to teachers and school staff include these sub-indicators: educational, personal and assistance; school structure and facilities index include these sub-indicators: equipment, planning, coordination tasks; and finally the indicator of the environment and family included these sub-indicators: financial, psychological, and physical-structural. Conclusion: The results of this study can provide a comprehensive content of preventive measures related to the earthquake crisis to the ministry of education, so that the organization can provide protocols for crisis situations and provide them to schools nationally. By adhering to the results of this study, schools can help maintain their efficiency when passing through earthquake crisis successfully, while reducing its consequences.
خلاصه ماشینی:
واژههای کلیدی: مدرسه کارآمد، زلزله، مطالعه کیفی مقدمه در طول تاریخ، طبیعت با نشان دادن چهره خشن خود با پدیدههای ویرانگری چون سیل، آتشفشان، توفان، گردباد، آتشسوزیهای گسترده و زلزله به انسان این نکته را یادآور شده است که این رویدادها بخشی از زندگی وی هستند، پیوسته رخ میدهند و نباید پنداشت که میتوان از بروز همهی آنها جلوگیری کرد (بیانزاده، اسلامی، سام آرام، فروزان و اقلیما،1394).
در عین حال بررسی متون پژوهشی داخلی و خارجی در این حوزه نشان داد که خلاء جدی پژوهشی در زمینه مؤلفههای مدرسه کارآمد پس از زلزله که بتواند اثرات زیانبار روانشناختی آن را بر دانشآموزان کاهش دهد وجود دارد، در ادبیات خارج از کشور برخی همچون بیتیه در سال2017 در پژوهشی اهمیت ارتقاء انعطافپذیری مدارس برای ایمنی کودکان و تداوم آموزش آنها برای بهبود اثربخشی پس از زمینلرزه را نشان داد و همچنین این پژوهش نشان داد که ترویج همبستگی اجتماعی از طریق بهبود امنیت ساختاری لرزهنگاری ساختمانهای مدرسه و توانایی مدرسان مدرسه با توجه به تغییر در تدریس و یادگیری آنلاین در هنگام اختلال یا تعطیلی مدارس، کلیدی برای بازیابی پس از زلزله جامعه آسیبپذ 3 " Schmidt, J.
چنانچه گفتههای شرکت کنندگان در پژوهش حاکی از این است که بعداز سپری شدن زمان لازم دانشآموزان از حالت سردرگمی خارج شدند و زمان شروع مجدد مدارس دانشآموزان تا حدودی با شرایط کنار آمده وتقریبا به زندگی برگشتها > به عنوان مثال آقایی 42 ساله بیان میکند که: « ما از مشاورهای آموزش و پرور Hsieh, H.