چکیده:
منظر شهر به عنوان سطح تماس انسان و محیط، بر عینیت مکان و در ارتباط با ذهنیت ناظر، قابل تشخیص است و دارای ویژگیهای ارزشمندی است که سبب شکلگیری خاطرات می گردد. گرچه مجموعهای از خاطرات ذهنیات فردی است اما می توان با تاکید بر وقایع مشترک سبب گسترش و توسعه خاطرات جمعی شد .در این مقاله هدف مقایسه تطبیقی منظرشهر برلین وخرمشهر است بر اساس معیارهای بدست آمده از نظریات متخصصین و دستیابی به میزان همبستگی معیارها نسبت به یکدیگر مورد تحلیل قرارگرفته است. این تحقیق در زمره تحقیقات کاربردی است همچنین در فرایند این پژوهش از روشهای مختلف تحقیق تاریخی، مقایسه، تحلیل محتوایی، مطالعات متون تخصصی و آزمون همبستگی پیرسون با استفاده از نرم افزار SPSSاستفاده شده است. نتایج تحقیق بیانگر آن است پنج معیار موثر منظر بر ارتقا خاطرات جمعی شامل نامهای تاریخی، عملکردهای گذشته، نشانه ها ( طبیعی و مصنوعی) ، باورهای جمعی و مراسم بوده و با مطالعه در دو شهر برلین و خرمشهرو بررسی توسط متخصصین نشانه ها و عملکردها دارای بالاترین میزان تاثیر می باشد و با توجه به آزمون پیرسون میزان همبستگی این دومعیار بیشترین مقدار را نسبت به سایر معیارها دارا می باشد و نهایتا بر همین مبنا راهکارهایی جهت ارتقا هویت منظر خرمشهر با تاکید بر خاطره جمعی، ارائه شده است.
The view of the city as the level of human-environment contact, on the objectivity of the place and in relation to the mentality of the observer, is possible
It is recognizable and has valuable features that lead to the formation of memories. Although memories are a collection of individual mindsets, it is possible to expand collective memories by emphasizing common events. In this article, the aim is a comparative comparison of the landscape of Berlin and Khorramshahr, which has been analyzed based on the criteria obtained from the theories of experts and the degree of correlation between the criteria. This research is among the applied researches. Also in the process of this research, different methods of historical research, comparison, content analysis, and studies of texts have been used. The results of specialized SPSS research and Pearson correlation test using software indicate that the five effective landscape criteria on the promotion of collective memories include historical names, past practices, signs (natural and artificial), collective beliefs and rituals and studied in two cities. Berlin and Khorramshahr and the study by experts on signs and functions has the highest impact and according to Pearson test, the correlation of these two criteria is the highest compared to other criteria. Provided.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحقيق بيانگر آن است که پنج معيار موثر منظر بر ارتقا خاطرات جمعي شامل نامهاي تاريخي ، عملکردهاي گذشته ، نشانه ها ( طبيعي و مصنوعي )، باورهاي جمعي و مراسم بوده و با مطالعه در دو شهر برلين و خرمشهر و بررسي توسط متخصصين نشانه ها و عملکردها داراي بالاترين ميزان تاثير مي باشد و با توجه به آزمون پيرسون ميزان همبستگي اين دومعيار بيشترين مقدار را نسبت به ساير معيارها دارا مي باشد و نهايتاً بر همين مبنا راهکارهايي جهت ارتقا هويت منظر خرمشهر با تاکيد بر خاطره جمعي ارائه شده است .
نامهاي قديمي فصلنامه سال چهاردهم ، تابستان ٩٨ شماره ٣٩ 50 بررسي نظريات و پژوهش هاي انجام شده، نشان از آن دارد که ادراک انسان نسبت به محيط اطراف خود سبب شکل گيري منظر و در نهايت ذهنيت و ايجاد خاطره ميشود و با توجه به رفتارهاي محيط (فرهنگ ) و ادراک هر شخص اين خاطرات متفاوت است .
در فصلنامه سال چهاردهم ، تابستان ٩٨ شماره ٣٩ ٦٣ اين پژوهش نشانه ، عملکردها، مراسم ، نامهاي تاريخي، باورهاي جمعي از معيارهاي موثر و تاثيرگذار منظر در شهر جهت حفظ و ارتقا خاطرات بوده است که بر اساس مطالعه تطبيقي در برلين و خرمشهر نشانه داراي بيشترين امتياز و موثرترين معيار در هر دو شهر محسوب ميشود و با استفاده از آزمون پيرسون ميزان همبستگي معيارها مثبت بوده و اين نشاندهنده رابطه مستقيم آنها با يکديگر است .