چکیده:
جامعهپذیری نوعی فرآیند کنش متقابل اجتماعی استکه درآن، فرد هنجارها، ارزشها و دیگر عناصر اجتماعی، فرهنگی و سیاسی موجود در گروه یا محیط پیرامون خود را فرا میگیرد، آن را درونی و با شخصیت خود، یگانه میکند. هدف کلی این تحقیق، تعیین عوامل اجتماعی مرتبط با جامعهپذیری دینی و سیاسی دانشآموزان متوسطه شهر پارسآباد میباشد. روش تحقیق، روش توصیفی از نوع پیمایش و به لحاظ هدف، تحقیق کاربردی بود. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشآموزان متوسطه اول و دوم پارسآباد در سال تحصیلی 98-1397 میباشد که تعداد کل آنها 10446 نفر بود. حجم نمونه بر اساس روش کوکران 313 نفر به دست آمد. نمونه آماری مدارس به روش نمونهگیری طبقهای متناسب انتخاب شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته بود که اعتبار آن بر اساس اعتبار صوری به تایید رسید و میزان پایایی ابزار با استفاده از ضریب آلفای کرانباخ در حد قابل قبول برآورد گردید. نتایج تحقیق نشان داد که بین عوامل اجتماعی مرتبط باجامعهپذیری دینی و سیاسی دانشآموزان پسر و دختر متوسطه شهر پارسآباد رابطه معنیداری وجود دارد.
Socialization is a process of social interaction in which the individuallearns about the norms, values, and other social, cultural, and politicalelements within the group or environment around him, internalizing andunifying him with his personality. The purpose of this study was todetermine the social factors related to religious and political socializationof high school students in Pars Abad. The research method wasdescriptive survey and in terms of purpose, it is applied. The statisticalpopulation of the study was all the first and second high school studentsof Pars Abad in the academic year 1398-1989 with a total of 10446students. The sample size was 313 according to Cochran method.Statistical sample of schools was selected by proportional stratifiedsampling. The instrument was a researcher-made questionnaire whoseface validity was confirmed by face validity and reliability of the tool wasestimated using Cronbach's alpha coefficient. The results showed that,there is a significant relationship between social factors related toreligious and political socialization of high school male and femalestudents in Pars Abad.
خلاصه ماشینی:
«مطالعات جامعه شناسي » سال دوازدهم ، شماره چهل و پنجم ، زمستان ١٣٩٨ ص ص ١٢٢-١٠٥ بررسي عوامل اجتماعي مرتبط با جامعه پذيري ديني و سياسي دانش آموزان متوسطه شهر پارس آباد 1 رحيمه قلعه 2 محمود علمي تاريخ دريافت مقاله : ١٣٩٨/٤/٣١ تاريخ پذيرش نهايي مقاله : ١٣٩٨/٨/١٨ چکيده جامعه پذيري نوعي فرآيند کنش متقابل اجتماعي است که درآن ، فرد هنجارها، ارزش ها و ديگر عناصر اجتماعي، فرهنگي و سياسي موجود در گروه يا محيط پيرامون خود را فرا ميگيرد، آن را دروني و با شخصيت خود، يگانه ميکند.
نتايج تحقيق نشان داد که بين عوامل اجتماعي مرتبط باجامعه پذيري ديني و سياسي دانش آموزان پسر و دختر متوسطه شهر پارس - آباد رابطه معنيداري وجود دارد.
بر اساس اين بحث ها که تاکنون مطرح شد ميتوان چنين نتيجه گرفت جامعه پذيري ديني بر «نحوه انتقال مفاهيم اعتقادي از يک سو، ارائه شعائر ديني در قالب کنش هاي اخلاقي و فقهي از سوي ديگر دلالت دارد که منتج به ايجاد نگرش مبتني بر هدف دار بودن حيات انسان در نزد کنشگران اجتماعي شود» ميباشد(همان : ٢٢٨).
جدول شماره (٤): آزمون همبستگي پيرسون بين انسجام اجتماعي و جامعه پذيري سياسي متغير تعداد ضريب همبستگي سطح معناداري انسجام اجتماعي ٣١٠ ٠/٢٣٥ ٠/٠٠٠ - بين تمايل به فعاليت هاي گروهي و جامعه پذيري ديني رابطه معنيداري وجود دارد.
جدول شماره (١٠): آزمون همبستگي پيرسون بين اعتماد اجتماعي و جامعه پذيري سياسي متغير تعداد ضريب همبستگي سطح معناداري اعتماد اجتماعي ٣١٠ ٠/٣٨٧ ٠/٠٠٠ - بين مشارکت عمومي و انسجام اجتماعي و تمايل به فعاليت هاي گروهي و بيگانگي اجتماعي و اعتماد اجتماعي با جامعه پذيري ديني رابطه وجود دارد.