چکیده:
آموزش و پرورش در جوامع امروزی به عنوان کلیدیترین نهاد آموزشی در جهت توسعه همه
جانبه به شمار میرود. چرا که در پرتو نظام آموزش و تربیت است که انسانها متحول میشوند.
آموزش انسانها، مهمترین مسئله جوامع مختلف میباشد. و کسانی که در نظام آموزشی ایفای
نقش میکنند باید انسان های فرهیخته و آشنا با ارزش های اجتماعی باشند؛ تا توسعه یافتگی و
زمینه های آن را (از طریق تربیت شهروندان آگاه و مسئول) فراهم آورند. آموزش و پرورش زمانی
در رسیدن به اهدافش موفق خواهد بود که بتواند شهروندانی آگاه، مسئول و خلاق بپرورد و این
میسر نیست مگر از طریق آموزش بهینۀ شهروندی و نیز ارتقا فرهنگ شهروندی. هدف این پژوهش
بررسی مبانی ارزش شناسی تربیت شهروندی در آموزش و پرورش ایران است. این پژوهش از نوع
پژوهش های کیفی بوده و از لحاظ جهت گیری جزو پژوهش های بنیادی طبقه بندی می
شود. روش پژوهش تحلیلی استنتاجی است. ابزار پژوهش نیز فیش برداری است. نتیجۀ تحقیق نشان
میدهد که؛ در تربیت شهروندی اسلامی ایرانی، ارزشهای اسلامی به تربیت شهروندی سمت
و سوی الهی میبخشند. این ارزشها از قبیل ایمان، تقوا، آخرت گرایی، احترام به هم نوع،
عدالت، توکل بر خدا و... در تمام شئون فرهنگی، اقتصادی، سیاسی تاثیرگذارند. هر الگوی تربیت
شهروندی متشکل از مولفه هایی است که مشخص شدن آنها شناخت کاملتری را از الگوی
مربوطه میسر خواهد ساخت. از یافته های این پژوهش میتوان به مواردی همچون مشارکت
دانش آموزان در فعالیتهای فوق برنامه، ضرورت برنامه جامع آموزش شهروندی بین خانه، مدرسه
و جامعه اشاره نمود.
Education in today's societies is considered as the most important educational institution for comprehensive development. Because it is in the light of the education system that human beings evolve. Human education is the most important issue, and those who work in the educational system should be highly respected and with a high social prestige. In fact, it provides development and its fields (through the training of well-informed and responsible citizens) and provides the most valuable human capital with the educated culture and the personality of that society (civilians). To make Therefore, education will succeed in attaining its goals by developing informed, responsible and creative citizens, and this is not possible except through the education of citizenship and the promotion of citizenship culture. The purpose of this study is to study the foundations of citizenship education value assessment in Iranian education. The research method is based on the fundamental purpose and based on the descriptive nature. The research tool is also a hyphen. In this research, the education of citizenship from the point of view of Islam, the education of citizenship in the education system of Iran, the place of values in the education of citizenship, the basis of citizenship education based on Islamic values, the goals of education of citizenship based on Islamic values and components and Characteristics of citizenship education based on Islamic values have been studied and analyzed