چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی رابطه مصرف رسانهای با ا مهارتهای ارتباطی و رفتارهای اخلاقی دانشجویان رشته علوم ورزشی انجام شد. پژوهش حاضر، به روش توصیفی- همبستگی است که ازنظر هدف جزء تحقیقات کاربردی است.جامعه آماری پژوهش حاضر شامل دانشجویان علوم ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در سال تحصیلی 98-1397 (6230 نفر) بود که با استفاده از جدول تعیین حجم نمونه کوهن، مورگان و گرجسایو با تکیه بر روش نمونهگیری تصادفی خوشهای، تعداد 362 نفر به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای گردآوری دادهها از پرسشنامه مهارتهای ارتباطی قاسمی (1396)، پرسشنامه میزان مصرف رسانهای محمودیان و همکاران (1394) و پرسشنامه رفتار اخلاقی زیولکوسکیو همکاران(2012) استفاده شد. روایی و پایی ابزار پژوهش مورد ارزیابی قرار گرفت. یافتههای پژوهش در سطحمعنیداری 05/0 نشان داد که مصرف رسانهای بر مهارتهای ارتباطی و رفتارهای اخلاقیو مهارتهای ارتباطی نیز بر رفتارهای اخلاقی دانشجویان علوم ورزشی تأثیرمعنیداری دارد؛ بنابراینتوصیه میشود علاوه بر توسعه هر چه بیشترزیرساختهایرسانهای در دانشگاهها از یک طرف و آموزش نحوه استفاده از رسانه به عنوان یک ابزار ارتباطی و تقویتکنندهمهارتهای ارتباطی و رفتار اخلاقی افراد فعال در حوزه ورزش، مسائل اخلاقیموردنیاز فضایرسانهای را نیز به دانشجویان آموزش داد که نتیجه این امر استفاده مطلوب از رسانه و تکریم مسائل اخلاقی در همه جنبههای زندگی دانشجویانعلوم ورزشیخواهد بود.
The purpose of this study was to identify the relationship between media consumption and communication skills and ethical behaviors of sport science students. Method of this study is descriptive-correlational and in terms of the aim is applicable. The statistical population of the study consisted of sport science students of Islamic Azad University in the academic year of 1397-98 (6230 people), that Using Cohen, Morgan, and Georgia's sample size determination table, and based on the cluster random sampling method, 362 people were selected as the research sample. To collect data used Communication Skills Questionnaire (Qassemi, 2016), Media Consumption Questionnaire (Mahmoudian et al, 2015) and Ethical Behavior Questionnaire (Ziolowski et al, 2012). The Reliability and Validity of the research tools were evaluated. Findings of research at significant levels of 0.05 showed that media consumption has a significant effect on communication skills and ethical behaviors and communication skillshas a significant effect onethical behaviors of sports science students. Keywords Media consumption, communication skills, ethical behavior.