چکیده:
زمینه: برنامهریزی کاهش بداخلاقیهای علمی در بین دانشجویان نیاز به شناخت مقولهها و مصادیق آن دارد. هدف پژوهش حاضر تعیین و دستهبندی مقولههای بداخلاقیهای علمی در بین دانشجویان دانشگاه است.
روش: پژوهش حاضر در دسته مطالعات توصیفی است و گردآوری اطلاعات به روش مرور نظاممند انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه مقالات پژوهشی مرتبط با بداخلاقیهای علمی دانشجویان در پایگاههای اطلاعاتی (اسکوپوس، وب آو ساینس، و پابمد) در بازه زمانی از ابتدای نمایه آنها تا ابتدای سال 2017 است(3727 مقاله). نمونهگیری پس از طی فرایند: شناسایی، غربالگری، شایستگی، و شامل شدن، صورت گرفت و 63 مقاله به عنوان نمونه انتخاب شد. با مطالعه متن کامل مقالات مصادیق کدگذاری و در زیر گروههای بزرگتر(مقولهها) دستهبندی شدند. جهت اعتبارپذیری یافتهها از تکنیک خودبازبینی محقق استفاده شد.
یافتهها: یافتهها نشان داد مقولههای اصلی بداخلاقیهای علمی دانشجویان شامل: سرقتعلمی(نقلقولکردن نادرست، رونویسی نادرست، استناد نادرست، خودسرقتی، سرقت علمی ایده، ترجمه غیر مجاز، مقاله یا متن معجون، سرقت کلی آثار، سرقت بخشی از آثار)، تقلب(در امتحان و در تکالیف درسی)، دستکاری(تحریف و جعل)، کمک غیر مجاز(تبانی و سایه نویسی) و کلاهبرداری(دروغگویی) است.
نتیجهگیری: مقولهها و مصادیق یافت شده در پژوهش را میتوان درجهت پیشگیری و جلوگیری از ارتکاب بداخلاقی علمی دانشجویان به کار گرفت. سیاستگذاران میتوانند از این یافتهها در تدوین و بهبود قوانین حقوقی، تصویب مقررات و آییننامههای انضباطی و ارایه راهکارهای تربیتی، اخلاقی و آموزشی در جهت کنترل بداخلاقی علمی استفاده نمایند.
Background: Planning for the decrease of scientific misconducts among students requires the recognition of subjects and relevant cases. The aim of the current study is determining the categories of scientific immorality among university students and categorizing them.
Method: The current study is in the category of descriptive studies and data gathering is done using the systematic review method. The statistical population includes all research papers on Students' academic misconducts in the databases of Scopus, Web of Science and PubMed and between their index up to the beginning of 2017 (3727 papers). Sampling was done after going through the process of: identification, screening, eligibility and included and 63 papers were selected as samples. By studing the full text of the papers, the examples were encoded and categorized into larger groups (categories). Evaluating the findings was done using the self-monitoring techniques.
Results: The findings showed that the main examples of Students' academic misconducts included: Plagiarism (false paraphrasing, false copying, inaccurate citation, self plagiarism, idea plagiarism, unauthorized translation, potluck paper or text, complete plagiarism, minor plagiarism) cheating (in the exam and in homework), falsification (distortion and fabrication), unauthorized assistance (collusion and shadowing) and fraud (lying).
Conclusion: The categories and examples found in the research can be used to prevent students' academic misconducts. Policies makers can use these findings to formulate and improve legal rules, approve regulations and disciplinary regulations, and provide educational strategies for prevent Students' academic misconducts.