چکیده:
زمینه: بازاریابی سالها در تلاش است با تکیه بر اخلاق و ارایه اندیشههای بازاریابی نوین چون بازاریابی سبز نگرانیهای زیست محیطی را کاهش دهد. از این روی، تحقیق حاضر با هدف ارائه الگوی فرایندی بازاریابی سبز در صنعت دارویی به انجام رسیده است.
روش: پژوهش کاربردی حاضر با رویکردی آمیخته (کمی - کیفی) به اجرا درآمد. در بخش کیفی؛ روش مبتنی بر تئوری داده بنیاد بود. جامعهآماری گروهی از خبرگان (اساتید دانشگاه، مشاورین بازاریابی، و مدیران ارشد فروش و بازاریابی شرکتهای دارویی) بودند که از میان آنها 11 نفر به روش گلوله برفی به عنوان نمونه انتخاب شد. ابزارمصاحبه عمیق و غیرساختار یافته بود. و روش تحلیل دادهها کدگذاریهای سه گانه باز، محوری و انتخابی بود. در بخش کمی؛ روش توصیفی- همبستگی بود. جامعهآماری شامل مدیران ارشد، میانی و عملیاتی شرکتهای دارویی مستقر در تهران بودند که با استفاده از نمونهبرداری تصادفی ساده 210 نفر از آنها انتخاب شدند. ابزار پرسشنامه محقق ساخته بود. در نهایت دادهها با استفاده از روش معادلات ساختاری مورد تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها: در بخش کیفی یافتهها منجر به طراحی مدل پارادایمی پژوهش توسط محققان شد و یافتههای کمی حاکی از تایید 21 فرضیه بر گرفته از مدل در سطح 05/0 بود که ماحصل و نتیجه آن، برازش و تایید مدل بود.
نتیجهگیری: بر اساس یافتههای پژوهش میتوان گفت که ملزم ساختن شرکتهای دارویی به بازاریابی سبز میتواند نقش مهمی در حفظ و حراست سرمایههای زیست محیطی ایفا کند و بیشک میبایست در صنعت دارویی کشور، قوانین مشخصی برای حرکت شرکتها در جهت بازاریابی سبز ساری و جاری شود.
Background: Marketing has for many years been working to reduce environmental concerns by relying on ethics and presenting new marketing ideas such as green marketing. Therefore, the present study aimed to provide a model of the green marketing process in the pharmaceutical industry.
Method: This applied research was conducted with a mixed (quantitative - qualitative) approach. In the qualitative part, the methodology was based on data theory. The statistical population consisted of a group of experts (university professors, marketing consultants, and senior sales and marketing managers of pharmaceutical companies) among whom 11 were selected by snowball sampling. The interview tool was deep and unstructured. And the method of data analysis was open, axial and selective triple coding. In the quantitative part, the method was descriptive-correlational. The statistical population consisted of senior, middle and operational managers of pharmaceutical companies based in Tehran, 210 of whom were selected using simple random sampling. The research instrument was a researcher-made questionnaire. Finally, the data were analyzed using structural equation method.
Results: In the qualitative part, the findings led to the design of the research paradigm by the researchers, and quantitative findings confirmed 21 hypotheses taken from the model at the 0.05 level, which resulted in fitting and confirming the model.
Conclusion: In the qualitative part, the findings led to the design of the research paradigm by the researchers, and quantitative findings confirmed 21 hypotheses taken from the model at the 0.05 level, which resulted in fitting and confirming the model.