چکیده:
در ﺗﺤﻘﯿﻖ ﭘﯿﺸﺮو اﺑﺘﺪا ﺑﻪ ﺗﻌﺮﯾﻒ ﺣﮑﻤﺖ ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﻣﻔﻬﻮم ﺷﻬﺮ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﯾﮏ اﺛﺮ ﻫﻨﺮی از ﻧﻈﺮ ﻋﻼﻣﻪ ﻃﺒﺎﻃﺒﺎﯾﯽ و ﭘﺮاﺧﺘﻪ ﺷﺪ. ﺷﻬﺮﺳﺎزی و دورهی ﺻﻔﻮﯾﻪ ﺑﺨﺼﻮص دوره ﺷﺎه ﻋﺒﺎس اول از ﻧﻈﺮ ﺷﻬﺮﺳﺎزی و ﺗﻮﺳﻌﻪ ﺷﻬﺮی در اﯾﺮان دوره ای ﻃﻼﯾﯽ ﺑﻪ ﺣﺴﺎب ﻣﯽآﯾﺪ. اوج ﺷﮑﻮﻓﺎﯾﯽ ﺷﻬﺮﺳﺎزی آن دوران در اﺻﻔﻬﺎن ﺑﻮد ﮐﻪ ﺳﻪ راﺑﻄﻪ اﻧﺴﺎن ﺑﺎ اﻧﺴﺎن، اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﻃﺒﯿﻌﺖ و اﻧﺴﺎن ﺑﺎ ﺧﺪا را ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ و ﺑﺤﺚ ﻗﺮار دادﻧﺪ و ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻬﻢ در ﺷﻬﺮﺳﺎزی دورهی ﺻﻔﻮﯾﻪ و ﺣﮑﻤﺖ ﻫﻨﺮ و زﯾﺒﺎﯾﯽ در اﺳﻼم ﮐﺘﺎب«ﺣﮑﻤﺖ ﻫﻨﺮ و زﯾﺒﺎﯾﯽ در اﺳﻼم» بیان شده است.
خلاصه ماشینی:
اوج شکوفایی شهرسازی آن دوران در اصفهان بود که سه رابطه انسان با انسان، انسان با طبیعت و انسان با خدا را مورد توجه و بحث قرار دادند و عوامل مهم در شهرسازی دورهی صفویه و حکمت هنر و زیبایی در اسلام کتاب «حکمت هنر و زیبایی در اسلام» بیان شده است.
واژههایکلیدی: حکمت، صفوی، شهرسازی، هنر مقدمه: حکمت از جمله مهمترین مفاهیم دینی است که در قرآن و روایات بسیار از آن سخن گفته شده است اما متاسفانه این مفهوم نیز مانند دیگر اصطلاحات قرآنی مورد بی مهری محققین و پژوهشگران قرار گرفته و آن طور کبه شایسته است ابعاد و زوایای آنها مورد واکاوی قرار نگرفته است، لذا لازم دانسته شد تا به استخراج و دسته بندی این مفهوم از خلال کلمات علامه طباطبایی به عنوان بهترین مفسر و فیلسوف معاصر در ترجمه کتاب " المیزان فی تفسیر القرآن" پرداخته شود.
ﺳﭙﺲ ﺑﻪ ﺗﺒﻴﻴﻦ ﻣﻔﻬﻮم ﺣﻜﻤﺖ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﺳﺮﻣﻨﺸﺎ ﻫﻨﺮ اﺳﻼﻣﻲ ﭘﺮداﺧﺘﻪ ﺷﺪه اﺳﺖ ﺣﻜﻤﺖ ﻣﻌﻤﺎري و ﺷﻬﺮﺳﺎزي اﺳﻼﻣﻲ ﻣﺮﺗﺒﻪاي اﺳﺖ، ﻛﻪ در آن ﻧﻴﺎزﻫﺎي ﻣﺎدي و ﻣﻌﻨﻮي اﻧﺴﺎﻧﻲ در ﺗﻌﺎﻟﻲ ﭘﻮﻳﺎ ﻣﺘﺒﻠﻮر ﻣﻲﮔﺮدﻧﺪ تعاریف حکمت و رابطه آن با شهرسازی 87 مهجور فیروز ویژگی های شهرسازی درشهرهای دوره ی صفویه شهرسازی و دوره ی صفویه بخصوص دوره شاه عباس اول از نظر شهرسازی و توسعه شهری در ایران دوره ای طلایی به حساب می آید.
اوج شکوفایی شهرسازی آن دوران در اصفهان بود که سه رابطه انسان با انسان، انسان با طبیعت و انسان با خدا را مورد توجه و بحث قرار دادند و عوامل مهم در شهرسازی دوره ی صفویه و حکمت هنر و زیبایی در اسلام کتاب «حکمت هنر و زیبایی در اسلام» بیان شده است.