چکیده:
آموزش یکی از موثرترین عوامل در تغییر رفتار و ارتقاء مهارت منابع انسانی است. برای توسعه منابع انسانی لازم است که سرمایه گذاری مستمری انجام شود. معمولا سازمانها برای ارتقاء منابع انسانی خود از استراتژی های متنوعی استفاده میکنند.این استراتژی ها تضمین می کند که سازمان برای کارکنان خود فرصت توسعه مهارت ها و دانش درسطوح شایستگی و توانمندیهایشان را در قالب آموزش سازمانی فراهم مینماید . در این مقاله، آموزش سازمانی با رویکرد یادگیری مجازی مبتنی بر سوال بررسی می شود.
خلاصه ماشینی:
هدف از مقاله حاضر ارائه ساختاري هوشمندانه ، متمايز و پويا است که بر اساس شرايط موجود هر سازمان ، براي جاري سازي فرايند آموزش مجازي با در نظر گرفتن گذشته آموزش مجازي در کشور عزيزمان ، محدوديت ها و عدم تمايل ذينفعان سازماني به اين روش آموزشي طرح ريزي شده است تا رويکردي را براي ايجاد فرهنگي مناسب جهت جلب رضايت ذينفعان آموزشي و انجام ارزشيابيهاي آموزشي مبتني بر اهداف و نتايج از بيش تعيين شده فراهم نمايد.
متأسفانه به دليل محدوديت و نيز عدم وجود بسترهاي فرهنگي و يک وحدت کلمه مناسب براي ذينفعان ١درباره چيستي و چرايي اين تغيير و نتايج قابل دستيابي اين ابزار ارزشمند، در حوزه آموزش و بهسازي سازماني کشور عزيزمان ، عليرغم سرمايه گذاري مناسب و بسترهاي فراهم شده فعلي، هنوز سازمان ها توفيق قابل ملاحظه اي نيافته اند.
ويژگي هاي متمايز آموزش مجازي با رويکرد مبتني بر سؤال : انگيزه بيشتر يادگيرنده به دليل هدف گذاري فرصت يادگيري بر اساس نياز آنلاين خود؛ ايجاد بستر هم افزايي و هم انديشي مناسب به دليل نوع اجرا و يادگيري گروهي ؛ عدم نياز به حضور فيزيکي تسهيل گر و يادگيرنده ها در کلاس ؛ کيفيت بالاتر ارائه درس ها مبتني بر طرح سؤال ؛ به دليل شفاف بودن اهداف امکان ارزشيابي اثربخش نتايج موردنظر؛ مديريت هزينه هوشمندانه ؛ دسترسي آسان .
چگونگي اجراي آموزش مجازي با رويکرد مبتني بر سؤال : در اين رويکرد جهت احصاء نيازهاي پيشرفت ذينفعان يادگيري، با استفاده از طرح سؤال با توجه به عناوين دوره هايي که تحت عنوان نيازهاي آموزشي مشخص شده است در راستاي نيازهاي گذشته ، حال و آينده حوزه کاري آن ها شروع ميشود.