چکیده:
امروزه در جهان، انتخابات منصفانه بدون کنترل جریان پول در کارزارهای انتخاباتی غیرممکن است. در این راستا نظامهای تأمین مالی سیاسی مختلفی در جهان شکل گرفته است که بهمنظور قاعدهمند کردن ورود پول به کارزارهای انتخاباتی از ابزارها و مکانیزیمهای تنظیمی متفاوتی بهره میگیرند. نگاهی به قوانین انتخاباتی ایران بیانگر خلأ کاملاً محسوس در حوزۀ نظام تأمین مالی کارزارهای انتخاباتی است و اگرچه قوانین انتخاباتی ایران بارها اصلاح شده، ولی این حوزه همواره مورد غفلت واقع شده، و این درحالی است که نقش پول در فرایندهای انتخاباتی ایران اهمیتی بیش از گذشته یافته است. این مقاله با روش تحلیلی- توصیفی در پی پاسخ به این پرسش است که با توجه به تجارب سایر کشورها و متن جامعۀ ایران، الگوی مطلوب این نظام کدام است؟ فرضیۀ این مقاله این است که نظام مطلوب تأمین مالی کارزارهای انتخاباتی در ایران با توجه به بافت سیاسی، اجتماعی و فرهنگی و تجارب دیگر کشورها، یک نظام ترکیبی از کمکهای شخصی در کنار کمکهای دولتی است. طراحی این نظام در ایران مستلزم تغییراتی در سایر حوزهها بهخصوص دسترسی آزاد به اطلاعات، حوزۀ تعارض منافع و تغییراتی در سیاستهای کلی نظام در امر انتخابات است.
Nowadays, fair elections are impossible without controlling the flow of money in elections all around the world. To control money in the electoral process, there are three types of financing campaign systems, including public, private, and a hybrid system which are made up of various tools and mechanisms such as restrictions and prohibition of costs, restrictions and prohibitions on contribution, and transparency of financial transactions. Despite the fact that, like other countries, money as a negligible factor in the electoral process has caused election-related political scandals in Iran, no actions have taken place to amend laws to establish a campaign financing system so far. While financial-political scandals have been the driving force behind electoral reform in many countries, a look at Iran's electoral law reveals a tangible gap in this regard,. In this research, the authors attempt to provide a descriptive-analytical approach towards answering the research questions :a. what is the optimal pattern of financing electoral campaigns in Iran?, b. what are the features of this optimal model? The electoral campaign financing system operates within an environment that is closely linked to other circuits, meaning that the precondition for the establishment and success of this system requires changes in other relevant circuits including the rule of law as a key factor of good government, transparency of information, free access to information, independence and freedom of the media and civil societies, the existence of political parties and party activities, independent and specialized electoral law court and conflicts of interest which undoubtedly make it difficult to structure an optimal financing system. The general election policy is another obstacle in Iran, which, as an upstream document, leaves many of these efforts inefficient due to contradictions; certainly, the political will to change and electoral law reform are of the most important areas in the general system. In case of some changes in these areas, the favorable model of the Iranian financial system is a mixture of private and state aid reliance system because, in Iran, there is no private contribution and political party incomes through membership etc. In the current situation, political parties have little relevance to political activities in Iran in comparison to other countries. Therefore, the focus should be on individual candidates; and parties should be financed solely for current and routine activities such as staffing costs, etc., In addition, government assistance should not be allocated to their campaign activities in the condition of lack of criteria and effectiveness indicators. The focus of control tools in Iran should be on cost restriction and prohibition because firstly, costs are more controllable than aid. Secondly, cost constraint leads to lower costs. Thus, it reduces dependency on donors and the need for aid. Thirdly, Iranians are not acculturated with aid, especially small-aid. At the same time, large-scale and legal aid, which can lead to corruption and which are not usually provided without political and economic considerations, should be strictly regulated. For the financial exchanges to be clearly comprehensible, as a main regulatory tool, the public disclosure of financial transactions is essential. All of these regulatory tools are implemented by an independent, specialized supervisory body that can appeal its decisions to a higher authority.
خلاصه ماشینی:
فرضـيۀ ايـن پـژوهش طراحي الگوي مطلوب با توجه به متن سياسي، اجتماعي و فرهنگي ايران ، جهـت گيـريهـاي عمومي نظام هاي تأمين مالي مبارزات انتخاباتي به سمت دخالت بيشتر دولت در تأمين مـالي کارزارهاي احزاب و افراد، حاکميت شفافيت بر تعاملات مالي کارزارهاي انتخابـاتي بـه عنـوان يک اصل مورد اجماع براي مقابله با فساد در اين حوزه ، ايجاد يک نظام دوگانـۀ تـأمين مـالي مرکب از کمک هاي دولتي به همراه کمک هاي شخصي و خصوصي با اصالت دادن به بازيگران انفرادي است که مرکز ثقل ابزارهاي تنظيمـي، محـدوديت و ممنوعيـت هزينـه هـا و افشـاي کامل تعاملات مالي کارزارهاي انتخاباتي از سوي يک نهاد ناظر مسـتقل و تخصصـي در ايـن حوزه است .
محدوديت و ممنوعيت کمک ها در ايران موضوع کمک ها از چند نظر داراي اهميت است : نخست اينکه نظـام فعلـي ايـران يـک نظام خودتأميني است ؛ يعني کانديداها و احزاب ازآنجا که کمک هاي دولتي وجـود نـدارد خـود مسئول تأمين مخارج و هزينـه هـاي کارزارهـاي خـود هسـتند و دوم اينکـه چـون ايـن حـوزه قاعده گذاري نشده است ، درنتيجه احزاب و کانديداها مـيتواننـد بـدون ممانعـت قـانوني از هـر شخصي، خواه حقيقي و خواه حقوقي، تقاضاي کمک نمايند و سـوم اينکـه در سـال هـاي اخيـر به موازات افزايش هزينه هاي انتخاباتي نياز بازيگران يعني افراد و احزاب به کمـک هـا دوچنـدان شده است ؛ به شکلي که به رسواييهاي سياسي مالي فراوان انجاميده و عـدم التـزام قـانوني بـه روشن کردن منابع و مبالغ کمکي زمينه اي فراهم کرده است تا افـراد نتواننـد در ايـن خصـوص 1 مورد تعقيب و پيگرد قانوني قرار گيرند.