چکیده:
خشونت خانگی علیه زنان از مهمترین خشونتهاست. خشونتدیدگی عواملی گوناگون دارد، ولی گاه طی فرایندی در بستر فرهنگی شکل میگیرد. برای نمونه، برخی رفتارها که بر پایۀ معیارهای حقوقی و جرمشناختی خشونتآمیزند، در بستر فرهنگی، بهنجارند. پرسش اصلی این مقاله با تکیه بر عامل فرهنگ این است که از دیدگاه حقوقی، آیا بهنجار شمرده شدنِ رفتاری خشونتآمیز در فرهنگی خاص، وصف خشونت را زایل میکند؟ به این منظور در مطالعهای کیفی با روش نمونهپژوهی، الگوهای ازدواج زنبرادر ستانی و خواهرزن ستانی در گیلان تحلیل شد. یافتهها نشان دادند این الگوهای ازدواج که از طرف اعضای جامعة محلی بهنجار محسوب میشوند، زنان را با آسیبهایی مواجه میکنند. بنابراین، جز در مواردی که طرفین بر اساس رضایت واقعی و مبتنی بر تصمیمی آزادانه ازدواج میکنند، بر پایۀ دو معیار اجبار و ضرر، سنت فرهنگی یادشده میتواند از نظر حقوقی مصداق خشونت باشد. در این شرایط مؤثرترین راهکار برای رفع خشونت، تغییر الگوهایی فرهنگی است که دیگر کارکرد لازم را در جامعه ندارد.
Violence is not just a legal concept, it is also a social and psychological concept that sometimes needs to be analyzed in a multi-disciplinary approach for a deeper understanding. Various social, political, and economic factors are responsible for the violence, but in some cases the violence is purely cultural. Violence against women has several types that most notably is domestic violence. Previous studies have shown that violence against women is not only influenced by individual (biological and psychological) factors, but sometimes by the cultural context. In fact, culture, which by its nature should facilitate the problems of (women) life, sometimes becomes a cause of harm or problems. For example, some behaviors that are considered violent according to legal and criminological criteria, are normal in the cultural context, and women and local society members have also accepted them as a norm. In this article, domestic violence against women was analyzed based on the factor of culture. The main question is “Does the normalization of violent behavior in a particular culture, remove the legal and criminological character of violence?” To answer this question, in a qualitative study with a case study method, the marriage patterns of the Levirat and Sororat in Guilan were analyzed. The findings showed that this pattern of marriage, which has cultural support and is commonplace by the family and members of the local community, imposes multiple harm to women. Therefore, from a legal point of view, such a cultural tradition can be an example of violence, except in cases where the parties are factual free to marry. According to the experiences of the samples, those patterns of marriage legally and criminologically are considered as a violence. Violence is not a subjective matter. Violence is violence, even if it be considered normal in the cultural context of a community. It seems when violence is created and supported in the context of culture, the most effective solution to it is to change cultural patterns that no longer have the necessary function in society.
خلاصه ماشینی:
٣. براي نمونه جهت مطالعه دربارة اين عوامل ، نک : صادقي فسايي، سهيلا (بهار ١٣٨٩)، «خشونت خانگي و استراتژي هاي مواجهه با آن »، مجلۀ بررسي مسائل اجتماعي ايران ، شمارة ١؛ شکربيگي ، عاليه و مستمع ، رضا (تابستان ١٣٩٣)، «فراتحليل مطالعات انجام شده پيرامون خشونت عليه زنان »، مجلۀ جامعه شناسي ايران ، دورة ١٥، شمارة ٢، ص ١٧٧-١٥٣؛ سالاريفر، محمدرضا (١٣٨٨)، «تبيين علل و زمينه هاي خشونت خانگي»، دوفصلنامة علمي تخصصي مطالعات اسلام و روان شناختي، سال سوم ، شمارة ٤، ص ٩٨-٧٧.
در پژوهشي مشابه ، «مصاحبه هاي عميـق آشـکار سـاخت کـه بعضي از رفتارهايي که توسط بسياري از افراد صرفا يک نوع رفتار تلقي مي شـود، در نظـر زنـان ممکن است مصداق خشونت باشد» (صادقي فسايي، ١٣٨٨، ص ١٣١)؛ بـه ايـن معنـا کـه اگـر رفتار ناشايستي از طرف مرد به زن اعمال شود و زن آن را نپذيرفته ، نسبت به آن واکنش نشان دهد اين امکان وجود دارد که به مرور آن رفتار به عنوان رفتاري خشـن شـناخته شـده ، از دايـرة اعمال مورد پذيرش مردان خارج گردد.
هـر وقـت قوانين و سنت هاي عملي محدودکنندة حقوق بشر زنان به چالش کشيده شـده ، اسـتدلال هـاي نسبي گرايانۀ فرهنگي در بسترها و سطوح ملي و بين المللي مطرح شـده اسـت Report of the) (Secretary-General, In-depth study on all forms of violence against women, 2006، سياسي شدن فرهنگ در شـکل بنيـادگراييهـاي (Fundamentalisms) مـذهبي در بسـترهاي گوناگون جغرافيايي و مذهبي به چالشي جدي براي تضمين حقوق بشر زنان تبديل و تنش بين نسبيت گرايي فرهنگي و شناخت حقوق بشر زنان ، ازجمله حق رهايي از خشونت ، به دليل توجه بيشتر به مسائل امنيتي تشديد شده است (Ibid).