چکیده:
استعاره ها به عنوان یکی از پرکاربردترین گونه های زبانی و بواسطه معنای انتزاعیشان، حوزه پژوهشی مناسبی برای بررسی عملکرد بیمارانی که از نقصان قابلیت شناختی رنج میبرند، میباشد. هدف: کنکاش حاضر، با هدف بررسی فرایند درک استعاره های نو و مرده در بیماران آلزایمر فارسیزبان و بررسی نقش نظام شناختیاجرایی در فرایند مزبور انجام یافته است. پژوهش حاضر از نوع همبستگی میباشد. جامعه آماری پژوهش متشکل از 5 بیمار آلزایمر فارسی زبان و ده نفر سالمند سالم در گستره سنی و تحصیلات مشابه با این بیماران به عنوان گروه گواه میباشد. جهت سنجش قابلیت شناختی اجرایی بیماران از آزمونهای استروپ رنگ و ترسیم ساعت و برای بررسی توانایی آنها در درک استعاره از آزمونهای گزینش اجباری و توضیح شفاهی استفاده شد. نتایج نشان داد که بیماران آلزایمر در آزمون درک استعاره ها و به ویژه استعاره های نو عملکرد ضعیفی از خود بروز دادند. عملکرد این بیماران در درک استعاره، با عملکرد آنها در آزمونهای استروپ رنگ و ترسیم ساعت مرتبط بود هر چند این همبستگی در مورد استعاره های نو به شکل بارزتری مشاهده شد. ارتباط بین فرایند درک استعاره و قابلیت دیداریادراکی بیماران از یکسو نشان میدهد که نقصان نظامشناختی اجرایی در عملکرد ضعیف بیماران در درک استعاره نقش دارد و از سویی دیگر٬ نشاندهنده نقش برجسته قشر پیش پیشانی مغز در درک استعاره میباشد.
Introduction: Metaphor, thanks to its statue, as one of the most widely used language variety, and due to its abstract meaning, is an appropriate field of research in patients suffering from cognitive deficits. Purpose: This research aims at investigating dead and novel metaphor comprehension in Persian-Speaking Alzheimer’s patients, and analyzing the role of executive function in this process. Method: This research is a co-relational one. The statistical society is composed of 5 Persian-speaking Alzheimer’s patients and their age-education matched healthy controls. To assess patients’ executive abilities and metaphor comprehension, stroop color, clock drawing and metaphor comprehension tests were used respectively. Results: The results showed Alzheimer’s patients’ deficit in metaphor comprehension, particularly in novel ones. Patients’ performance in metaphor comprehension was related with theirs in stroop color test and clock drawing tests, though this correlation was more significant in the case of novel metaphors. Conclusion: On one hand, the relationship between patients’ metaphor comprehension and their executive abilities demonstrate that deficit in executive system plays an important role in patients’ poor metaphor comprehension, and on the other hand, this highlights the significant role of pre-frontal cortex in metaphor comprehension.