چکیده:
اهداف: نور روز تاثیر زیادی بر کیفیت فضاهای داخلی و خصوصا فضاهای آموزشی دارد. در فضاهای آموزشی آسایش بصری در کنار استفاده از نور روز از اهمیت بالایی برخوردار است. از این رو هدف پژوهش حاضر ارزیابی آسایش بصری در کلاسهای درس می باشد.
روش ها: جهت ارزیابی آسایش بصری دو شاخص روشنایی و خیرگی (DGP) در 9 کلاس درس از سه دانشکده در دانشگاه صنعتی شاهرود انتخاب شدند. سعی شد تا از هر جهت جغرافیایی حداقل یک نمونه مورد بررسی قرار گیرد. موارد در نرم افزار Grasshopper و پلاگین Honey Bee شبیه سازی و تحلیل شدند.
یافته ها: ارزیابی شاخص روشنایی در واد لوکس نشان داد که فقط در کلاس 2 از دانشکده مکانیک مطابق با ساتاندارد بوده و از نظر شاخص خیرگی نور روز نیز، کلاس 1 دانشکده فنی در ماه بهمن ساعات 10 و 14 در طیف آزار دهنده بوده است. در بقیه کلاسها خیرگی ناشی از نور انعکاسی و زاویه تابش نامناسب بوده است.
نتیجه گیری: نتایج بررسی و تحلیل یافته ها نشان داد در وضع موجود با تغییر در شرایط مکانی متغییر هایی مثل چیدمان صندلی و تابلو نسبت به موقعیت قرارگیری پنجره ها میتوان با کنترل سایه اندازی و بهره برداری بهتر جهت تعدیل روشنایی می توان تا حد زیادی کیفیت نورپردازی فضاهای داخلی را افزایش داد. و همچنین مهمترین یافته تحقیق این است که طراحی معماری داخلی فضا جهت ایجاد ارتباط چیدمان و سرچشمه نور و تابلو توسط افراد متخصص انجام نمیگیرد و یا به افراد غیر صاحب نظر سپرده میشود.
Aims: Daylight has a great impact on the quality of indoor spaces, especially educational spaces. In educational spaces, visual comfort is of great importance in long with daylight. Therefore, the purpose of the present study is to evaluate visual comfort in the classrooms.
Methods and Materials: Two indexes of illumination (lux) and Glare (DGP) were chosen to evaluate 9 classrooms of 3 faculties from Polytechnic University of Shahrood. At least one sample was attempted from each geographical Direction. Cases were simulated in Grasshopper software via Honey bee plugin and then analyzed.
Findings: The evaluation of the Illumination (lux) index showed that only the class 2 in Mechanical Faculty was in accordance with Standards and in terms of DGP index, class 1 in engineering Faculty was annoying at 10 and 14 o’clock in February. In the rest of the classes, the glare was due to reflective light and inappropriate lighting angle.
Conclusion: The results of the analysis showed that in the current situation, by making change in the spatial location of variables such as seats place and white board location relative to the position of windows, we can control the shading and better use of shades and light situations and can greatly improve the lighting quality of interior spaces. Also, the most important finding of the research is that the interior design of the space to create the connection between the light source and the layout and white board is not done by experts or is left to uninformed people.