چکیده:
این نوشتار با بهره گیری از آرای مکتب کپنهاگ و مفهوم امنیتی کردن به عنوان چهارچوب نظری، و با تکیه بر مفهوم گفتار_کنش به طور اخص به بررسی سیاست امنیتی کردن جمهوری اسلامی ایران و ابعاد کلامی و عملی این سیاست در عرصه تصمیم گیری سیاست خارجی ایالات متحده در بازه زمانی بعد از یازدهم سپتامبر پرداخته است. بر اساس نظریه کپنهاگ تعریف هویتی بازیگران از یکدیگر یک برساخته اجتماعی و امری بین الاذهانی است. مفهوم امنیتی کردن مفهوم کانونی نظریه امنیتی کپنهاگ است که بر طبق آن مسایل بر حسب درجه حساسیت به سه دسته مسائل عادی، مسائل سیاسی و مسائل امنیتی تقسیم می شوند. بر اساس این نظریه، فرایند تعریف هویتی ابتدا با تعریف کلامی بازیگران از یکدیگر ساخته شده و سپس با اتخاذ سیاست های امنیتی به صورت عملی جلوه گر می شود. بوش و اوباما هر کدام در دوره ریاست جمهوری چه سیاست امنیتی را سرلوح دستگاه سیاست خارجی قرارا دادند؟ و وجوه اشتراک و افتراق این دو رئیس جمهور و جایگاه جمهوری اسلامی در سیاست خارجی این دولتها کدامند؟ روند مواجهه این دو رئیس جمهور با برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران چگونه بود؟ پژوهش حاضر به این پرسشها می پردازد.
Utilizing the Copenhagen School as the theoretical framework and the concept of securitization as the research methodology then relying on the concept of "Speech_Act" as the analytical framework, this article specifically addresses the policy of securitizing the Islamic Republic of Iran and the verbal and practical aspects of this policy in the context of US foreign policy system in the post-9/11 period. According to Copenhagen, the definition of the identity of actor is a socially constructed and interdisciplinary matter. The concept of securitization is the central concept of Copenhagen's security theory, according to which in terms of sensitivity issues are divided into three categories: public issues, political issues, and security issues. According to this theory, the process of identity definition is first created with the verbal definition of the actors, and then, with the adoption of security policies, will be completed . What was the policy of the Bush administration and the Obama administration at the time of the presidency? What are the differences and similarities between the Bush's and Obama's policy toward Iran? What was the process of encountering the two presidents with the nuclear program of the Islamic Republic of Iran? The present research addresses these questions.
خلاصه ماشینی:
71932 Securitizing of Iran’s Nuclear by the Bush and Obama Administrations Hossain Daheshiar Professor, Department of International Relations, Allameh Tabatabei University 1 Nozar Nazari Ph. D Student of Allameh Tabatabei University Abstract Utilizing the Copenhagen School as the theoretical framework, securitization as research methodology, and the core on concept of "Speech_Act", this article specifically addresses the policy of securitizing the Islamic Republic of Iran and the verbal and practical aspects of this policy in the context of US foreign policy system in the post-9/11 period.
در پژوهش حاضر به این سؤالت پاسخ داده میشود که بعدازاین حادثه دولتهای بوش و اوباما چه سیاست امنیتی را در پیش گرفتند؟ جایگاه جمهوری اسلمی ایران و برنامه هستهای کشورمان در گفتمان امنیتی دو رئیسجمهور کجاست؟ و چرا سرانجام برنامه هستهای کشورمان به برجام ختم شد؟ در این پژوهش منظور از دستگاه سیاست خارجی، کارگزاران رسمی و غیررسمی امنیتیساز سیاستمداران و دولتمردان در کنار نهادهای برنامه ریزی و اتاقهای فکر و رسانههان و به معنای عام است که از بعد کلمی، به برسازی ایران و امنیتی کردن برنامه هستهای کشورمان بهعنوان دیگری تهدید کننده پرداخته و سپس در مرحله کنش سیاسی و نظامی، تصمیمات و اقدامات عملی توسط دستگاه سیاست خارجی اتخاذ شدند.