چکیده:
تیر خوردن نوزاد امام حسین در واقعه طف از زبان راویان در مقاتل نخستین به شکلهای گوناگون گزارش شدهاست. فلسفه حضور این نوزاد در خط مقدم جنگ، هویت قاتل کودک و چگونگی کشته شدنش همواره مورد توجه شیعیان بودهاست. این پژوهش با تحلیل تاریخی به دنبال پاسخ به این پرسش است که ماجرای کشته شدن نوزاد امام حسین چگونه بودهاست؟ این نوزاد شیرخوار که از قرن ششم به نام علی اصغر معروف شده، در روز عاشورا با اصابت تیر از سوی شخصی ناشناس احتمالاً از قبیله بنی اسد به قتل رسیده است. چگونگی شهادت نوزاد و هویت قاتل در مقاتل نخستین و منابع متأخر متفاوت است. در مقاتل نخستین، دیدار امام با نوزاد تازه متولد شده، اظهار دلتنگی و وداع با فرزند خردسال ذکر شدهاست اما درخواست آب برای نوزاد در قرون بعد به ماجرا افزوده شدهاست. همچنین در منابع متأخر بدون ذکر سندی نام قاتل حرمله بن کاهل اسدی ذکر شدهاست. خبر ماورایی پاشیدن خون کودک به سوی آسمان و برنگشتن آن نیز اولین بار در قرن چهارم از راوی نامشخص ذکر شده و به تدریج در مقاتل قرون بعدی تفصیل یافته است.
Imam Hussein's baby's being shot in the Taf incident is narrated differently by the narrators in the earliest Maqtal books. The philosophy of the baby's presence on the front lines of the war, the identity of the child's killer and how he was killed has always been of interest to Shiites. This historical analysis seeks to answer the question of what was the story of the martyrdom of Imam Hussein's baby. The infant, nicknamed Ali Asghar from the sixth century, was shot dead by an unknown attacker on the day of Ashura, possibly from the Bani Asad tribe. How the baby is martyred and the identity of the killer are different in the earliest Maqtal books and other consequent later sources. In the earliest Maqatel books, it is narrated that Imam's meeting with the newborn baby is an expression of longing and farewell to the child, but the request for water from the enemy for the baby is added to Maqatel books in the following centuries to this story. Likewise, in the later sources, the name of the killer, Harmaleh ibn Kahel Asadi is added unsubstantially. The supernatural news of the child's shedding of blood into the sky and its non-return has also been mentioned for the first time in the fourth century by an unknown narrator and has gradually been detailed in the later Maqatel books of the following centuries.