چکیده:
به دنبال همهگیری ویروس کرونا در جهان، کمتر حوزهای از تاثیرات مخرب آن در امان ماندهاست؛ شرکتها نیز از این قاعده مستثنی نیستند. یکی از چالشهایی که شرکتها در این روزها با آن مواجهاند مسئله برگزاری مجامع و اجتماع سهامداران است. در این راستا، همانند بسیاری از کشورها، نهادهای مسئول ایرانی نیز تصمیماتی جهت فراهمساختن زمینه برگزاری مجامع به صورت الکترونیکی و جلوگیری از اجتماعات اشخاص اتخاذ نمودهاند که در این نوشته مورد بررسی قرار گرفتهاند. با نگاهی مثبت، میتوان شیوع این ویروس را زمینه-ای جهت ارتقاء زیرساختهای فنی و فراهم نمون موجبات قانونی این مهم دید بهطوریکه شیوع این ویروس به نقطه عطفی در الکترونیکی شدن فرآیندهای زمانبر، ناکارآمد و کاغذی بدل گردیده است. در این نوشتار، پس از بررسی واکنش قانونگذاران و مقامات اجرایی نسبت به شیوع این ویروس در سطح ایران و جهان، امکان برگزاری الکترونیکی مجامع تحلیل شده است. در نتیجه حاصل آمد که مشروط به رعایت حداقلهای قانونی، چالش-های حضور فیزیکی سهامداران در مجامع با برگزاری الکترونیکی مجامع و نیز امضای الکترونیکی صورتجلسات قابل حل است.
Countless fields have been adversely affected by the consequences of worldwide spread of Covid-19 and the companies are no exception. One of the current challenges the companies are coping with these days, is convening their general meetings. In this respect, the Iranian authorities, as well as authorities in other countries, have issued orders and rendered decisions on providing the infrastructures necessary for holding virtual general meetings and restricting the physical gatherings. With a positive perspective, the spread of this virus can be viewed as a groundwork and motive for acceleration and improvement of the technical infrastructures as well as legal instruments required for convening virtual general meetings which has been a turning point in the process of digitalization of lengthy, inefficient and paper based process of general meeting convention. In this Article, following the assessment of regulators and executive authorities’ reaction toward the pandemic in Iran and other countries, the possibility of convening virtual general meetings is analysed. It furthers to conclude that the challenges as to physical gathering of shareholders in general meetings can be dealt with by way of convening virtual general meetings and employing digital signature, subject to observation of all the legal standards.
خلاصه ماشینی:
١. لازم به توضيح است که مسئله برگزاري جلسات هيئت مديره شرکت هـا در شـرايط ناشـي از کرونـا، بـا وجـود محدوديت هاي جابه جايي اشخاص و ضرورت رعايت فاصله گذاري اجتماعي ، کمتر با محدوديت مواجه است ؛ چراکه اولا تعداد مديران معدود است و تجمع آنها قابليت کنترل بالاتري دارد؛ ثانيا مطابق با مـاده ١٢٢ لايحـه اصـلاحي قسمتي از قانون تجارت (از اين پس «لايحه اصلاحي » ناميده مي شـود)، تشـريفات مربـوط بـه دعـوت و تشـکيل جلسات هيئت مديره مطابق با اساسنامه شرکت صورت مي گيـرد و بـه عبـارتي ، امـري تـوافقي اسـت ؛ درحـالي کـه قانون گذار به منظور حفظ حقوق سهام داران ، تشريفات برگزاري مجامع را به طور دقيق در قانون مقـرر نمـوده اسـت ؛ ثالثا، از آنجايي که به لحاظ لزوم رعايت حقوق سـهام داران حساسـيت بيشـتري از جانـب قـانون گـذار بـر مجـامع شرکت هاي بورسي معطوف است و با اين حال ، امکان برگـزاري آنهـا بـه صـورت الکترونيـک صـراحتا در قـوانين پيش بيني شده است ، مي توان گفت جلسات هيئت مديره (که تشريفات برگزاري آن به موجب توافق سـهام داران در گفتار اول ، به بيان تأثير کرونا بر شرکت ها و چالش هاي آنها در برگزاري مجـامع عمـومي مي پردازيم .
١. در اين رابطه ، در مارس ٢٠٢٠، دپارتمـان خـدمات مـالي نيويـورک ( New York State Department of Financial Services) ضمن صدور دستورالعملي در خصوص چالش هاي مؤسسات مربوطه ناشي از همه گيـري ويروس کرونا، «حضور در جلسه » را استفاده از تلفن يا تماس تصويري تعريف کـرده اسـت ؛ بـه نحـوي کـه کليـه شرکت کنندگان به طور هم زمان امکان شـنيدن صـحبت هـاي يکـديگر را داشـته باشـند؛ قابـل مشـاهده در آدرس https://www.