چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر قابلیتهای توسعه محصول جدید بر اثربخشی سازمانی با نقش میانجیگری
مزیت محصول و انعطاف پذیری چرخه عمر محصول است. جامعه مورد پژوهش شامل کلیه مدیران ارشد و
میانی سازمان اقتصادی رضوی میباشند. در این هلدینگ تعداد ۱۷ شرکت و موسسه فعالیت دارند که در
قالب زنجیره ارزش سالم غذایی و با هدف تامین امنیت غذا ارائه خدمت مینمایند میباشند. پرسشنامه
مورد استفاده در پژوهش ازترجمه مقاله آرنت و همکاران (۲۰۱۸) میباشد. دادههای حاصل از
پرسشنامههای پژوهش با استفاده از مدل معادلات ساختاری و رگرسیون سلسله مراتبی فرضیههای پژوهش
آزمون گردیدند. با توجه به نتایج بدست آمده» تمامی فرضیههای تحقیق از دیدگاه مدیران مورد تایید قرار
گرفت. یافتهها حاکی از آن بود که قابلیتهای توسعه محصول جدید بر اثربخشی سازمانی با نقش
میانجیگری مزیت محصول و انعطافپذیری چرخه عمر محصول تاثیر مثبت و معناداری دارد.
خلاصه ماشینی:
استاديار گروه اقتصاد، واحد نيشابور، دانشگاه آزاد اسلامي، نيشابور، ايران چکيده هدف اين پژوهش بررسي تأثير قابليت هاي توسعه محصول جديد بر اثربخشي سازماني با نقش ميانجيگري مزيت محصول و انعطاف پذيري چرخه عمر محصول است .
فرضيه اصلي دوم : بين قابليت هاي توسعه محصول جديد بر اثربخشي سازماني با نقش ميانجيگري انعطاف پذيري چرخه عمر محصول در سازمان اقتصادي رضوي تاثير معنيداري وجود دارد.
با توجه به مقدار شاخص جزئي (p-value) که برابر ٠/٠٠٠ شده است و همچنين عدد معناداري که برابر با ٩/١١٠ شده و به ترتيب از ٠/٠٥ کم تر و از ١/٩٦ بيشتر ميباشند؛ ميتوان نتيجه گرفت که اين ضريب مسير در سطح خطاي ٠/٠٥ معنادار است ؛ يعني قابليت هاي توسعه محصول جديد بر مزيت محصول سازمان اقتصادي رضوي اثر مثبت و معنادار دارد.
بررسي ضريب اثر قابليت هاي توسعه محصول جديد بر انعطاف پذيري چرخه عمر محصول سازمان اقتصادي رضوي نشان ميدهد که اين ضريب مسيربه ميزان ٠/٨٧ برآورد شده است .
با توجه به مقدار شاخص جزئي (p-value) که برابر ٠/٠٠٠ شده است و همچنين عدد معناداري که برابر با ٦/٢٠٧ شده و به ترتيب از ٠/٠٥ کم تر و از ١/٩٦ بيشتر ميباشند؛ ميتوان نتيجه گرفت که اين ضريب مسير در سطح خطاي ٠/٠٥ معنادار است ؛ يعني قابليت هاي توسعه محصول جديد بر انعطاف پذيري چرخه عمر محصول سازمان اقتصادي رضوي اثر مثبت و معنادار دارد.