چکیده:
هدف از این مطالعه بررسی نقش الگوهای ارتباطی خانواده در شاد کامی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان
مقطع متوسطه شهر مشهد میباشد بدین منظور ۳۰۰ نفر از دانش آموزان (شامل ۱۵۰دختر و ۱۵۰پسر) به
شیوهی تصادفی ساده انتخاب شدند. برای گرهآوری اطلاعات از مقیاس تجدید نظر شده ی الگوهای
ارتباطی خانواده (فیتز پاتریک و ریچی، ۱۹۹۴) و مقیاس شادکامی آکسفورد (فرم تجدیدنظر شده»
آرجیل» ۱۹۹۰) استفاده گردید. همچنین میانگین نمرات امتحانات سال قبل آزمودنیها به عنوان شاخص
پیشرفت تحصیلی در نظر گرفته شد. نتایج تحلیل رگرسیون چند متغیره به شیوه همزمان نشان داد که الگوی
ارتباطی گفت و شنود به صورت مثبت و معنیدار پیشبینی کنندهی شادکامی است. الگوی ارتباطی
همنوایی نیز به صورت منفی و معنیدار پیش بینی کنندهی پیشرفت تحصیلی میباشد. نتایج آزمونt مستقل
نیز نشان داد که در الگوی گفتوشنود» ادراک دختران و پسران با یکدیگر متفاوت است. در مورد
شاد کامی و پیشرفت تحصیلی میان دو جنس تفاوت معناداری مشاهده نشد.
خلاصه ماشینی:
com چکيده هدف از اين مطالعه بررسي نقش الگوهاي ارتباطي خانواده در شادکامي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه شهر مشهد ميباشد بدين منظور ٣٠٠ نفر از دانش آموزان (شامل ١٥٠دختر و ١٥٠پسر) به شيوه ي تصادفي ساده انتخاب شدند.
لذا در اين پژوهش سعي شده است به بررسي رابطه ي الگوهاي ارتباطي خانواده ، شادکامي و پيشرفت تحصيلي دانش آموزان مقطع متوسطه مشهد پرداخته شود.
ابزار پژوهش مقياس الگوي ارتباطي خانواده به منظور اندازه گيري ابعاد الگوهاي ارتباطات خانواده شامل جهت گيري گفت وشنود و جهت گيري همنوايي از ابزار تجديد نظر شده ي الگوي ارتباطات خانواده فيتز پاتريک و ريچي(١٩٩٤) بهره گرفته شد.
جدول ١: آمار توصيفي متغيرهاي پژوهش (به تصویر صفحه رجوع شود) ماتريس همبستگي متغيرهاي مورد مطالعه به منظور پاسخگويي به فرضيه تحقيق مبني بر آنکه همنوايي و گفت وشنود (با شادکامي و پيشـرفت تحصـيلي دانش آموزان ) ارتبـاط معنيداري دارد از ضريب همبستگي پيرسون استفاده شد که نتايج در جدول شماره ٢آورده شده است .