چکیده:
یکی از مبانی اولیه ملاصدرا برای اثبات معاد جسمانی انسان، توجه به جایگاه قوه خیال است و با تشریح ماهیت قوه خیال، بر لزوم تداوم حیات آن پس از مرگ انسان اعتقاد دارد. از کارکردهای اساسی قوه خیال، تصور ذات جسمانی انسان در عالم برزخ است که به اعتقاد ملاصدرا معاد روحانی در عالم مذکور محقق میگردد. عدهای بر این باور هستند که ملاصدرا کارکرد و نقش قوه خیال در عالم برزخ را به عرصه محشر و روز قیامت نیز تعمیم داده است و خلق بدن اخروی توسط قوه خیال و با ابتکار نفس انجام میگیرد، در نتیجه معاد جسمانی مد نظر ملاصدرا یک جسم مثالی است که با ادلههای نقلی سازگاری ندارد. ملاصدرا با اظهار تعجب در برابر کسانی که امور قیامت را از سنخ روحانی و مثالی قلمداد میکنند؛ مخالفت خود را با حشر ابدان اخروی در قالب بدنی مثالی بیان کرده است و با تمایز قائل شدن بین کارکرد قوه خیال در عالم برزخ و عرصه قیامت، به حشر ابدان از قبور و دمیده شدن ارواح در آنها توسط ملائکه اشاره داشته است. نگارنده این پژوهش با اقامه براهین عقلی و استناد به برخی از عبارات ملاصدرا؛ ثابت نموده است که کارکرد قوه خیال در عالم برزخ متمایز از کارکردش در عرصه قیامت است و نمی-تواند نقشی در خلق بدن اخروی داشته باشد.
One of the primitive principles of Mullah Sadra attention to the position of imagination is to prove physical resurrection and with description imagination,he belives in the survival of the afterlife. The basic functions of the imagination is notional of human physical nature in the isthmus.according to viwe Mullah Sadra, the spriritual resurrection will take place in this world. Some believe that mulla sadra has generalization to resurrection and bady creation for resurrection is done by the power of imagination . as a the result of the physical resurrection in Mullah Sadra view is example bady which is not compatible with traditional reasons. Mullah Sadra is surprised by those who know the day of judgment as spiritual, their express opposite opinion with doomsday bodies in the from of example body. And by differentiating between the function of imagination in the isthmus and resurrection have referred to the assembling from the graves and the blow of the soul by the angels. The author of this research isby bringing the rational reasone and referring to some Mullah sadra phrases it has praven that the function of imagination is different in isthmus and resurrection and candnat have an effect on the creation of the body for the resurrection.