چکیده:
در این مقاله به بررسی اخلاق معلمان پرداخته شده است زیرا در مدارس علاوه بر آموزش، پرورش نیز صورت میگیرد. یکی از ابعاد پرورش اخلاق است و برای اخلاقمند بار آوردن دانش آموزان که سرمایههای انسانی نسل آینده هستند، وجود معلمان اخلاق مدار لازم و ضروری است. روش تحقیق در این پژوهش بهصورت کتابخانهای و با بررسی مطالب و تحقیقات پیشین صورت گرفته است. اصول اخلاقی معلم عبارتاند از: توانمندسازی دانشپژوه، ارتباط بیطرفانه با دانشپژوه، رازداری، احترام به موسسه، تسلط به محتوا، ارزشیابی معتبر دانشپژوهان، تسلط به امور آموزش. ازآنجاکه دانش آموزان از معلمان الگو گرفته و در مدارس فقط آموزش صورت نمیگیرد، بنابراین وجود معلمانی که ازنظر اخلاق و رفتار توانمند و درست باشند لازم است. معلم اخلاقمند ضمن اینکه خودش از اخلاق برخوردار است، میتواند اخلاق را به دانش آموزان خود آموزش دهد
خلاصه ماشینی:
مروری بر الزامات اخلاق حرفهای معلم بلال مرادویسی دانشجوی کارشناسی علوم تربیتی، آموزش ابتدایی پردیس شهید مدرس، دانشگاه فرهنگیان کردستان- ایران چکیده در این مقاله به بررسی اخلاق معلمان پرداخته شده است زیرا در مدارس علاوه بر آموزش، پرورش نیز صورت میگیرد.
ازآنجاکه دانش آموزان از معلمان الگو گرفته و در مدارس فقط آموزش صورت نمیگیرد، بنابراین وجود معلمانی که ازنظر اخلاق و رفتار توانمند و درست باشند لازم است.
این مسئله آنقدر حائز اهمیت است که امروزه اکثر موسسات صنعتی و بازرگانی در زمینه های اخلاق حرفهای به دانش جویان خود آموزش های لازم را ارائه می دهند (سرمدی و شالباف، 1386) گاهی اخلاق به معنای خلق و خوی، رفتار عادت شده و مزاج به کار می رود.
اصول اخلاق آموزشی به نقل از پاکزاد و پوشنه (1396): به طور کلی، اگر چه اصول اخلاق حرفهای مربوط به شغل معلمی در موسسات آموزش عالی کشور های مختلف، خاص و تابع قوانین هر کشور است اما غالبا در همه آنها اصول زیر دیده می شود: • توانمندسازی دانشجویان: استاد باید در تکامل شناختی دانشجویان مشارکت فعال داشته باشد و از اعمالی که همراه با تبعیض یا استثمار دانشجو هستند بپرهیزد.
بحث و نتيجهگيري ازآنجاکه دانش آموزان از معلمان الگو گرفته و در مدارس فقط آموزش صورت نمیگیرد، بنابراین وجود معلمانی که ازنظر اخلاق و رفتار توانمند و درست باشند لازم است.