چکیده:
معلمان، محور اصلی اجرای هر برنامه درسی هستند و هرچه میزان آگاهی و تسلط آنها به اهداف، رویکردها روشها و محتوای برنامه بیشتر باشد، موفقیت برنامه و میزان تحقق اهداف بیشتر خواهد بود. بهعکس زمانی که برنامهای تغییر میکند اگر معلم نخواهد یا نتواند روح تغییرات را دریابد و به روشهای قبلی و قدیمی ادامه دهد، اهداف مطلوب تحقق نمییابد. بهطورکلی، مطالعات اجتماعی برنامهای است که در آن محاسن زیر قابلمشاهده است: - به ایجاد فهم وسیع موضوعات هفتگانه علوم اجتماعی کمک میکند. - به نیازهای فرد و جامعه توجه دارد. محتوا و روشهای برگرفته از موضوعات علوم اجتماعی با توجه به ویژگی مخاطبان، با زبانی ساده ارائه میدهد. - پرورش مهارتهای فرآیند تفکر، نظیر گردآوری اطلاعات، مشاهده کردن، حل مسئله، تعمیم دادن، استنتاج کردن و... از هدفهای اساسی آن است. - در آن، مهارت تصمیمگیری در مواجه با مسائل اجتماعی آموزش داده میشود. مهارتهای ارتباطی در آن تقویت میشود. - تجربهها و دانشها به شکل معنادار با یکدیگر تلفیق میشوند. - به ایجاد سازگاری بین فرد و جامعه کمک میکند. افراد را برای برخورد مسئولانه اجتماعی و محیطی آماده میکند. -به آموزش مهارتهای اقتصادی توجه دارد. مطالعات اجتماعی حوزه یادگیری است که از تلفیق رشتههای مختلف تشکیلشده است. هدف از تدریس درس مطالعات اجتماعی تربیت شهروند مطلوب است. روشهای تدریس در این درس مبتنی بر کاوشگری با رویکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات است.
Teachers are the main focus of the implementation of each curriculum, and the greater the level of awareness and
mastery of the goals, the approaches to the methods and content of the program, the success of the program and
the extent to which the goals will be achieved. Conversely, when a program changes, if the teacher does not or
can not understand the spirit of change and continue in the old and the old ways, the desired goals will not be
realized. In general, social studies are a program in which the following qualities are visible: - Helps to create a
broad understanding of the seven issues of the social sciences. - It addresses the needs of the individual and
society. Provides content and methods based on social sciences in a simple language based on the audience's
characteristics. - Developing the skills of the thinking process, such as information gathering, observation,
problem solving, generalization, inference, and so on. - In that case, decision-making skills are taught in the face
of social issues. Communication skills are strengthened. - Experiences and knowledge are meaningfully
integrated with each other. - Helps to create compatibility between the individual and the community. Prepares
people for responsible social and environmental responses. -To learn economic skills. Social studies are the field
of learning that consists of combining different disciplines. The goal of teaching social studies is desirable.
Teaching methods in this lesson are based on the ICT approach.
خلاصه ماشینی:
2-2 اهداف درس مطالعات اجتماعی: مفاهیم رشتههای علمی که به آنها اشاره شد به همراه ارزشهای کلیدی و مهارتهای کاوشگری سعی در رساندن دانشآموزان به مقصد غایی این حوزه یعنی شکوفایی فطرت و تربیت انسانهای شایسته و مؤمن، پرورش شهروندان مطلوب و تربیت اجتماعی بهمنظور مهیا شدن برای زندگی در جامعه را دارد؛ بهعبارتدیگر این حوزه یادگیری میکوشد تا از طریق برخی دانشها، مهارتها و صلاحیتهای موردنیاز؛ افراد را بهگونهای تربیت کند که هم در زندگی فردی و هم در جامعه مبتنی بر آموزههای دینی، نقش کارآمد و شایستهای را ایفا کنند.
برنامه درسی جدید مطالعات اجتماعی کشور ما، آموزش چهار گروه عمده از ارزشها را با توجه به ماهیت موضوع درسی مدنظر قرارداده است: (رفیع پور 1378: 296) ٭ عدالتجویی: داشتن تمایل به برقراری عدالت اجتماعی و اقتصادی و ظلمستیزی در سطوح مختلف (محلی، ملی، جهانی) ٭ حقطلبی و مسئولیتپذیری: شناختن حقوق و تکالیف فردی، اجتماعی و شهروندی و بر این مبنا، تمایل به احقاق حق در سطوح مختلف و احساس مسئولیت و تعهد در امور مختلف و سطوح گوناگون (زندگی خانوادگی، مدرسه، محله، کشور و جهان) ٭ تعاون: داشتن تمایل مثبت و علاقه به همکاری و مشارکت و همیاری در سطوح مختلف برای پیشبرد و بهبود امور توأم با احسان و رأفت و مهرورزی نسبت به هم نوعان و روحیه علاقهمندی و قدردانی از اعضای خانواده، اولیای مدرسه و خدمتگزاران جامعه؛ ٭ میهندوستی: یعنی، علاقهمندی به کشور ایران و پیشرفت و آبادانی آن، احساس تعلق و افتخار نسبت به فرهنگ و هویت اسلامی ایرانی و تمایل به حفظ میراث و دستاوردهای فرهنگی، انقلاب و جمهوری اسلامی.