چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی نقش مدیران گروههای آموزشی دانشگاه در رهبری برنامه درسی بود. پژوهش حاضر، ازنظر روش تحقیق توصیفی و ازنظر روش انجام آن کمی و پیمایشی بود. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه مدیران گروههای آموزشی و اعضای هیئتعلمی دانشگاه مازندران (بابلسر) در سال 1396-1397 که تعدادشان 381 نفر بودند، روش نمونهگیری مورداستفاده در این تحقیق، روش طبقهای نسبتی بود که با توجه به جدول کرجسی- مورگان، حجم نمونه تحقیق حاضر 186 شد. برای گردآوری دادهها، از پرسشنامه محقق ساخته بررسی وضعیت رهبری برنامه درسی در بین گروههای آموزشی استفاده گردید. روایی پرسشنامه با کسب نظر متخصصان درباره صحت گویهها و هماهنگی با ابعاد متغیر سنجیده شد که درمجموع با توجه به فراوانی پاسخهای مناسب، درستی گویههای پرسشنامه تائید شد. روایی محتوایی پرسشنامه 95% برآورد شد. برای تجزیهوتحلیل دادههای حاصل از پرسشنامه از روشهای آمار توصیفی (جدول و نمودار فراوانی و درصد آنها، میانگین و نمودارهای ستونی) و در بخش آمار استنباطی از آزمون تی تک نمونه، تی نمونههای مستقل و تحلیل واریانس یکراهه جهت آزمون سوالات استفاده شد. یافتههای تحقیق نشان داد مدیران گروههای آموزشی شرکتکننده در این تحقیق در کارکردهای برنامه درسی شامل: نظارت و ارزشیابی برنامه درسی و ارتقای جو آموزشی بهصورت مطلوبی ایفای نقش میکنند ولی در کارکردهای تدوین و بازنگری برنامه درسی و اجرای برنامه درسی ایفای نقش بهطور مطلوب نمیباشد. همچنین سمت، دانشکده و رتبه پاسخگویان در رابطه با ایفای نقش و تاثیرگذاری بر کارکردهای رهبری برنامه درسی در وضع مطلوب، تاثیرگذار نبود. جنسیت تنها بر نظارت و ارزشیابی برنامه درسی تاثیرگذار بود بهگونهای که مدیران و اعضای هیئتعلمی مرد نقش مطلوبتری در رابطه با این کارکرد ایفا میکنند و سابقه بر اجرای برنامه درسی نقش داشت بهطوریکه مدیران و اعضای هیئتعلمی با سابقه 11-15 سال نقش مطلوبتری در رابطه با این کارکرد داشتند.
The purpose of this study was to investigate the role of university departments managers in curriculum
leadership. The present study was descriptive and quantitative in terms of survey method. The statistical
population of this study consisted of all managers of educational departments and faculty members of
Mazandaran University (Babolsar) in the year 1396-96 (381 persons). The sampling method used in this study
was proportional stratified method according to Krejcie's table. Morgan, the sample size of the present study was
186. To collect data, a researcher-made questionnaire was used to assess curriculum leadership status among
educational departments. The validity of the questionnaire was assessed by experts' opinion about the accuracy
of the items and the co-ordination of the variable dimensions. Overall, the validity of the questionnaire items was
confirmed by the frequency of appropriate responses. Content validity of the questionnaire was estimated to be
95%. Descriptive statistics methods (frequency and percentage tables, mean and column diagrams) were used to
analyze the data from the questionnaire and in the inferential statistics section from the single sample t-test,
independent sample t-test and one-way ANOVA. Question test was used. The research findings showed that the
managers of the departments involved in this research have a good role in curriculum functions including:
monitoring and evaluation of curriculum and promoting the educational climate, but play a role in curriculum
development and review functions. Not favorably. Also, the position, faculty, and rank of the respondents in
relation to role playing and influencing curriculum leadership functions did not influence the desired situation.
Gender only influenced the supervision and evaluation of the curriculum so that male faculty and managers
played a more desirable role in this function and had a history of curriculum implementation so that managers
and faculty with a background of 11 -15 years played a more favorable role in this regard.
خلاصه ماشینی:
استفنسون (2010) طی مطالعهای با عنوان توسعه رهبری برنامه درسی که در امارات متحده عربی انجام داد، هدف این مطالعه ایجاد تصویری جامع ازتجارب مدرسان از راه توسعه حرفهای بود که در سه موسسه آموزشی که بهطور آزمایشی راهبردهای آموزشی بازنگری شده، اجرا شده است.
شیخمحمدی و همکاران (1397) در تحقیقی به مطالعه بررسی تجربه زیسته مدیران از رهبری برنامه درسی مدارس متوسطه شهرستان رودسر انجام شده است.
بدين ترتيب آزمون t تک نمونه نشان داد مدیران گروههای آموزشی شرکتکننده در این تحقیق در تدوین و بازنگری برنامه درسی بهصورت مطلوب ایفای نقش نمیکنند.
بدين ترتيب آزمون t تک نمونه نشان داد مدیران گروههای آموزشی شرکتکننده در این تحقیق در اجرای برنامه درسی بهطور مطلوبی ایفای نقش نمیکنند.
بدين ترتيب آزمون t تک نمونه نشان داد مدیران گروههای آموزشی شرکتکننده در این تحقیق در نظارت و ارزشیابی برنامه درسی ایفای نقش میکنند.
The statistical population of this study consisted of all managers of educational departments and faculty members of Mazandaran University (Babolsar) in the year 1396-96 (381 persons).
To collect data, a researcher-made questionnaire was used to assess curriculum leadership status among educational departments.
The research findings showed that the managers of the departments involved in this research have a good role in curriculum functions including: monitoring and evaluation of curriculum and promoting the educational climate, but play a role in curriculum development and review functions.
Keywords: Curriculum Leadership, Curriculum Development and Review, Curriculum Implementation, Curriculum Monitoring and Evaluation, Promoting Educational Climate