چکیده:
The environmental crisis is increasing today and this makes it imperative for people more than ever to expand their understanding of the environmental concepts. Accordingly, films can be an effective tool to do that, but finding the right medium is a matter of debate. Needless to say, different forms of films have different effects. Within the same line, the current paper aims to test out the effectiveness of narrative and non-narrative documentary films on the learning and retention of the environmental concepts. The research method was quasi-experimental, administering a pre-test and a post-test on 20 male and 20 female participants between 20-27 years old. The samples were randomly categorized into two groups. Both groups had an equal number of participants who did not have any earlier environmental activities and their majors were not related to environment and natural resources studies. They were from a variety of educational backgrounds. The groups were homogenous in terms of GPA, too. Firstly, the pre-test was administered to both groups. One group watched a narrative documentary on environmental and natural resources for 8 weeks, while the other group watched the non-narrative version of the same film for the same period. Then, a learning and retention test was given to both groups. The MANCOVA test was administered on the data and the findings showed a significant difference between the two groups in terms of learning and retention. It was concluded that narrative films can have a more significant effect on the learning and retention of the variables.
اکنون که بحرانهای زیستمحیطی رو به افزایش استء نیاز به آموزش مردم
بهمنظور رشد درک آنها از مفاهیم محیطزیست بیشتر از گذشته احساس
میشود. رسانهها بهویژه فیلم میتوانند در این آموزش مور باشند اما یافتن
روشهای بهتر برای ارتباط رسانهای با مردم» خود مسئلهای است. بدون شک
شکلهای گوناگون فیلم تأثیری یکسان بر جای نمیگذارند. هدف این
پژوهش شناخت تفاوت تأثیر شکل روایی با شکل غیرروایی مقولهای در
فیلمهای مستند بر یادگیری و یادآوری مفاهیم محیطزیست بوده است. روش
پژوهش شبهتجربی و دارای طرح پیش آزمون- پسآزمون بوده و
شرکتکنندگان ۲۰ پسر و ۲۰دختر بین ۲۰ تا۲۷ سال بوضد که بهصورت
تصادفی در دو گروه گمارده شدند. هر گروه بهاندازهی مساوی شامل
شرکتکنندگان دختر و پسر بود که هیچکدام از افراد سابقهای در فعالیتهای
محیطزیستی نداشتند و نیز رشتهی تحصیلی آنها ربطی به مطالعات
محیطزیست و منابع طبیعی نداشت. افراد از رشتههای مختلف تحصیلی
گردآوری شدند. گروهها با توجه به معدلهای تحصیلی در وضعیت همگن قرار
داشتند. در ابتدا از هر دو گروه پیشآزمون یادگیری به عمل آمد. برای یک
گروه به مدت ۸ جلسه فیلم مستند روایی با موضوع منابعطبیعی و محیطزیست
نمایش داده شد و برای گروه دیگر همان فیلم درحالی که فاقد ساختار روایی
بود به نمایش درآمد. درنهایت از دو گروه آزمون یادگیری و یادداری به عمل
آمد. دادهها بهوسیلهی آزمون مانکووا مورد بررسی قرار گرفتند. یافتههای حاکی
از تفاوت معنادار بین دو نوع فیلم در تقویت یادگیری و یادداری بود. درنتیجه
فیلمهایی که شکل روایی داشتند تأثیری بیشتر بر متغیرهای یادگیری و
یادداری بر جای گذاشتند.