چکیده:
Consumerism is a new phenomenon created in the 21st century that can play a substantial role in the destruction of national resources of any country. Nowadays, concerning the ever-increasing improvement of fashion
in the world, consumerism in the field of textiles and clothing is raised more than ever. Considering the wasteful consumption of products may bring about remarkable damages to the environment, presently certain methods such as no waste clothes production with a sustainability approach are under attention and survey. Researches accomplished in this regard resulted in the initiation of methods that are used by designers around the world as leading methods. Since this approach is an unprecedented opinion that is still in the route of extension and expansion, just a few studies have been conducted regarding the results obtained so far from designing zero-waste clothes and the experiences of consumers' awareness of this approach. The present research, regarding its objective, is of applied type based on descriptive-analytical method and procedure. Data collection is achieved by library method, relying on documents, written sources, and the internet. It challenges the discovery of the roots in this being formed field using the point of view proposed by Keith Fletcher. By explaining the experiences of this researcher in holding workshops related to this opinion, the out comings are surveyed. The obtained results confirm the application of various techniques such as digital printing patterns and the use of updated universal technology for the elimination of wastes
مصرفگرایی پدیدهای نوظهور و متولد شده در قرن بیست و یکم میلادی
است که میتواند در از بین رفتن منابع ملی هر کشوری,» نقش مهمی ایفا
کند. امروزه با توجه به پیشرفت روزافزون مدگرایی در جهان» پدیدهی
مصرفگرایی بیش از پیش در حوزه منسوجات و پوشاک مطرح شده است.
بیرویه بودن مصرف این گروه از محصولات میتواند خسارات زیادی را
متوجه محیط زیست کند و امروزه روشهایی همچون تولید پوشاک بدون
ضایعات با رویکرد پایداری مورد توجه قرار گرفته است. پژوهشهای انجام
گرفته منجر به ایجاد روشهایی شده است که در کشورهای مختلف دنیا به
عنوان الگوهای پیشتاز مورد استفادهی طراحان قرار گرفته است. از آنجایی
که این رویکرد نظریه جدیدی است که هم چنان در مسیر بسط و
گسترش قرار دار تاکنون مطالعات کمی درباره رابطهی بین نتایج به
دست آمده از طراحی پوشاک بدون ضایعات و تجربیات مصرف کنندهی آگاه
از این شیوه به دست آمده است. این پژوهش بر اساس هدفء از نوع
کاربردی و بر مبنای ماهیت و روش توصیفی-تحلیلی است. گردآوری
اطلاعات از طریق روش کتابخانهای و با تکیه بر اسناد و منابع مکتوب و
اینترنتی انجام شده است و سعی در کشف ریشههای این حوزهی در حال
شکل گیری با استفاده از نظرات مطرح شده توسط کیت فلچر دارد. این
پژوهش با تشریح تجربیات این محقق در برگزاری کارگاههای مرتبط با این
نظریهء آنرا مورد بررسی قرار داده است. نتایج حاصل بر استفاده از
تکنیکهای مختلف مانند چاپ دیجیتال الگو و استفاده از تکنولوژیهای
روز دنیا در راستای کاهش یا حذف ضایعات پارچه تاکید دارد.