چکیده:
در طول دو دهه گذشته گزارشگری مسیولیت اجتماعی شرکت بخش قابل توجهی از تحقیقات حسابداری را به خود اختصاص داده است. استانداردهای گزارشگری مسیولیت اجتماعی شرکت و ارایه خدمات اطمینان بخش به عنوان یک موضوع نوین در ارتباط با این گزارش ها به عنوان موضوعات چالش برانگیز برای متخصصان و پژوهش گران این حوزه دارای اهمیت بسیارمی باشد. درمقاله حاضر با استفاده از پژوهش های پیشین وبه صورت کتابخانه ای به بررسی این موضوعات پرداخته شده است. نتایج حاکی ازآن است که باتوجه به ذینفعان متنوع ودلایل مختلفی که برای درخواست اطلاعات متفاوت می توانند داشته باشند، متقاعد ساختن آنها در راستای تدوین واستفاده از یک استاندارد واحدگزارشگری مسیولیت اجتماعی مشکل خواهد بود. در ارتباط با خدمات اطمینان بخش توسط شرکت های ارایه دهنده این خدمات باید عنوان نمود که انتظار می رود ماهیت رقابتی بازار در این زمینه، انگیزه ها را برای توسعه وارایه خدمات دریک مسیر مقرون به صرفه واثربخش فرآهم کند. هرچند این نوع از بازار در ابتدی راه است ومی تواند یک حوزه غنی برای پژوهش های آتی باشد.
During the past two decades, Corporate social responsibility reporting has devoted a significant part of accounting research. The Corporate social responsibility reporting standards and providing assurance services as a new subject in relation to these reports are critical issues for specialists and researchers in this area. In this article, we have studied the mentioned subjects by using previous studies and library research method. The results show that with regards to the diverse stakeholders and the different reasons, which may request for different information, it would be difficult to persuade them to formulate and use a standard CSR standard. In association with assuring services by service providers, it should be noted that the competitive nature of the market is expected to provide incentives for the development and delivery of services in an economically viable way. Although this type of market is at the beginning of the way, it can be a rich area for future research.
خلاصه ماشینی:
استانداردهای گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکت و ارائه خدمات اطمینان بخش به عنوان یک موضوع نوین در ارتباط با این گزارش ها به عنوان موضوعات چالش برانگیز برای متخصصان و پژوهش گران این حوزه دارای اهمیت بسیارمی باشد.
دراین میان استانداردهای گزارشگری مسئولیت اجتماعی شرکت و ارائه خدمات اطمینان بخش به عنوان یک موضوع نوین در ارتباط با این گزارش ها به عنوان موضوعات چالش برانگیز برای متخصصان و پژوهش گران این حوزه دارای اهمیت بسیارمی باشد.
در بخش اول مقاله استانداردهای مسئولیت اجتماعی شرکت مورد نقد وبررسی قرار می گیرد؛ بدین صورت که چارچوب های طبقه بندی استانداردهای مختلف CSR، بررسی اجمالی تعدادی از این استانداردها که نسبت به سایر موارد کاربرد گسترده تری دارند، معایب ومزایای بکارگیری استانداردهای مختلف وچالش های ایجاد یک استاندارد به نقد وبررسی گذاشته می شود، ضمن اینکه راه کارهایی در این زمینه ارائه می شود.
com) به عنوان بزرگترین دایرکتوری اینترنتی گزارش های CSR تنها سه استاندارد GRI G3، AA1000 و COP به عنوان استانداردهای گزارشگری ذکر شده هستند، درکنار استاندارد ISO26000 که از سال 2010 عملیاتی شد مورد بررسی قرار گرفته اند.
csr و خدمات اطمینان بخش امروزه در سطح بین المللی و به طور فزاینده ای در آمریکا، شرکتها گزارش های CSR را تهیه می کنند که اطلاعاتی برای ارزیابی عملکرد زیست محیطی، اجتماعی و دولتی یک شرکت ارائه میکند.
دراین میان استانداردهای تدوین شده در این زمینه وخدمات اطمینان بخش به عنوان یک موضوع نوین در ارتباط با گزارش های CSR، به عنوان موضوعات چالش برانگیز برای متخصصان و پژوهش گران این حوزه دارای اهمیت بسیار می باشد.