چکیده:
نظر به عدم وجود سابقه قانونی در قوانین موضوعه نسبت به مسئولیت کیفری مجرمینی که دارای اختلافات جنسیتی هستند، لذا در صورت ارتکاب جرم از ناحیه این دسته از اشخاص تعیین مسئولیت کیفری آنان بهویژه در جرائم جنسی که دارای شدیدترین مجازاتها چه در فقه و چه در قانون مجازات اسلامی میباشند، ازاینرو موضوع مهمی از جهت پژوهش به نظر میآید. لذا شایسته است که قانونگذار در وضع قانون مجازات اسلامی این موضوع را مدنظر قرار دهد تا مشخص شود در مواجهه با ارتکاب بزه جنسی (زنا، لواط و مساحقه) چه مجازاتی را باید برای آنها تعیین نمود، چه آنکه بسته به زن یا مرد بودن مرتکب، تعیین مجازات و همچنین نحوه اجرای آن متفاوت میباشد. در خصوص تعیین مجازات مجرمینی که دارای اختلالات جنسیتی از نوع هرمافرودیت (دو جنسیتی) هستند و همچنین سایر اختلالات جنسیتی هیچگونه سابقه قانونگذاری نسبت به ارتکاب جرائم «حدی» از نوع زنا، لواط و مساحقه در قوانین جزایی ایران چه قبل و چه بعد از انقلاب اسلامی وجود ندارد. امام خمینی (ره) اولین فقdه شیعه بودند که حدود ده مسئله را در مجموعه گرانسنگ تحریرالوسیله به موضوع این دسته از اشخاص اختصاص دادهاند. مع الوصف در زمینه تعیین مجازات این دسته از مجرمین تنها سند و مدرکی که وجود دارد یکی نظریه مشورتی شماره 6791/7-14/10/1366 اداره حقوقی قوه قضاییه است ودیگری استناد به قاعده تدرالحدود بالشبهات میباشد و همچنین اصل قانونی بودن جرایم و مجازاتها است.
Due to the lack of legal background to the criminal liability of offenders who have sex, so if they are convicted
of this type of criminal responsibility, especially in the most serious sex offenses, both in jurisprudence and The
law is Islamic punishment, so it seems an important topic for research. It is therefore appropriate for the
legislator to enact Islamic penal code in order to determine what punishment should be imposed on them in the
face of sexual offenses (adultery, sodomy and intercourse), depending on whether they are men or women. The
perpetrator, the punishment and the manner of its implementation vary. Regarding the punishment of offenders
who have sex offenses of hermaphrodite (bisexual) as well as other sex offenses no legislative record of
committing "certain" crimes such as adultery, sodomy and intercourse in Iranian penal law before or after the
Islamic Revolution does not have. Imam Khomeini was the first Shiite jurisprudent to have about ten issues in
the Gransang collection. Imam Khomeini (R) was the first Shiite jurisprudent to devote about ten issues to the
category of these individuals in the Tahrir al-Wasilah grants collection. However, in determining the punishment
of these criminals, the only document available is Advisory Theory No. 6791 / 7-14 / 10/1366 of the Judicial
Bureau of Law, and the other is the citation of fines and the principle of legality of offenses and penalties.
خلاصه ماشینی:
مسئولیت کیفری افراد دارای اختلال جنسیتی در جرم قتل عمد نگاهی به مبانی فقهی در حقوق ایران سعید غیاثوند دکتری جزا و جرمشناسی، استادیار دانشگاه آزاد اسلامی، واحد دورود، دورود، ایران چکیده نظر به عدم وجود سابقه قانونی در قوانین موضوعه نسبت به مسئولیت کیفری مجرمینی که دارای اختلافات جنسیتی هستند، لذا در صورت ارتکاب جرم از ناحیه این دسته از اشخاص تعیین مسئولیت کیفری آنان بهویژه در جرائم جنسی که دارای شدیدترین مجازاتها چه در فقه و چه در قانون مجازات اسلامی میباشند، ازاینرو موضوع مهمی از جهت پژوهش به نظر میآید.
مواد 301، 302، 382 و 388 قانون مجازات اسلامی سال 1392 در خصوص جرائم مستوجب قصاص میباشد در این قسمت به این موضوع پرداخته می شود که چنانچه پدری فرزندش به قتل رسانده و بعد از ارتکاب جنایت قتل تغییر جنسیت داده و زن (به فرض مادر) شده است آیا به هنگام اثبات واجرای قصاص از معافیت برخوردار است وقصاص نمی شود؟ یا بالعکس مادری فرزندش را عمداً به قتل رسانده و مستوجب قصاص سابق به قوتش باقی است؟ یا مردی زنی را به قتل رسانده است، اولیای دم زن مقتول خواهان قصاص قاتل هستند.