چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ارائه نقشه مفهومی عناصر طراحی فنی برای پیاده سازی فنی محتوا و طراحی آموزشی برای توجه به اصول و استانداردهای آموزش و یادگیری در تولید محتوا با واقعیت افزوده صورت گرفته است. روش پژوهش حاضر مروری بوده و برای این کار واژههای عناصر فناوری واقعیت افزوده و طراحی آموزشی به عنوان کلید واژه اصلی انتخاب شدند. در فناوری واقعیت افزوده به واقعیت، امکانات و ویژگیهای دیگری به صورت مجازی اضافه میگردد، یعنی به یک پدیده در دنیای واقعی، اطلاعات دیداری، شنیداری، ویدئویی و غیره به صورت مجازی افزوده میشود و یک ترکیبی از دنیای واقعی و مجازی بوجود میآید. طراحی آموزشی فرآیند پیشبینی روشها بر اساس اهداف در شرایط خاص میباشد و برنامههای مشخص برای دستیابی به هدفهای آموزشی تهیه میگردد. طراحی فنی به معنی رعایت اصول فنی تولید محتوا با فناوری واقعیت افزوده، مکمل طراحی آموزشی است. همچنین ﻧﻘﺸﻪ ﻣﻔﻬﻮﻣﯽ اﺑﺰاری ﺑـﺮای ﺑـﻪ ﺗﺼـﻮﯾﺮ درآوردن ارﺗﺒﺎﻃـﺎت ﻣﻮﺿﻮﻋﯽ ﺑﯿﻦ ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﺑﺼﻮرت ﺳﻠﺴﻠﻪ مراتبی و جامع میباشد. مساله اصلی پژوهش این بود که در تولید محتوا با فناوری واقعیت افزوده، عناصر طراحی فنی و طراحی آموزشی چیست و چه مولفه یا مقولهها و زیر مولفههایی باید در طراحی فنی و آموزشی در نظر گرفته شود. رابطه عناصر فنی و آموزشی از نظر ترتیب و توالی به چه شکلی است. نتایج حاصل از این پژوهش ارائه دو نقشه مفهومی برای طراحی فنی و طراحی آموزشی بود که عناصر و مولفههای طراحی فنی و آموزشی، ترتیب و توالی آنها را نشان میدهد. حل این مساله موجب بهرهمندی موسسات و مراکز تولید و استفاده کننده محتواهای مبتنی بر واقعیت افزوده در برخورداری از یک نقشه مفهومی به منظور تسهیل فرآیند تولید محتوا میباشد.
The present study aimed to Presentation a conceptual map of technical design elements for technical
implementation of content and instructional design to pay attention to the principles and standards of teaching
and learning in augmented reality content production. The method of this research is review and the keywords of
augmented reality technology elements and instructional design were selected. In augmented reality technology,
other attributes and features are added to the virtual, that is, to a virtual reality, visual, auditory, video, and so on,
and it arises a combination of the real and the virtual. instructional design is the process of predicting methods
based on goals in specific situations, and specific programs are developed to achieve educational goals.
Technical design means observe with the technical principles of content production with augmented reality
technology, complementary to instructional design. Also a Conceptual map, tool for facilitating seamless mobile
communication in a holistic and comprehensive way. The main issue of the research was that in the production
of augmented reality technology, what are the technical design and instructional design elements and what
components or subcategories should be considered in the technical and instructional design. What is the
relationship between the technical and instructional elements in terms of order and sequence? The results of this
study provided two conceptual maps for technical design and instructional design showing the elements and
components of technical and instructional design and their sequence. Solving this problem will benefit the
establishments and centers of production and use of Augmented Reality content in having a Conceptual map to
facilitate the content production process.
خلاصه ماشینی:
روش پژوهش حاضر مروری بوده و برای این کار واژههای عناصر فناوری واقعیت افزوده و طراحی آموزشی به عنوان کلید واژه اصلی انتخاب شدند.
مسأله اصلی پژوهش این بود که در تولید محتوا با فناوری واقعیت افزوده، عناصر طراحی فنی و طراحی آموزشی چیست و چه مؤلفه یا مقولهها و زیر مؤلفههایی باید در طراحی فنی و آموزشی در نظر گرفته شود.
آزوما در پژوهش خود بیان میکند واقعیت افزوده به فناوریهایی اشاره دارد که به طور پویا محیط دنیای واقعی و اطلاعات دیجیتال مبتنی بر زمینه را ترکیب میکنند و موجب جلب توجه دانشآموزان به کلاس، افزایش انگیزه نسبت به کلاس، عینیت بخشیدن به مفاهیم انتزاعی،درک آسان موضوعات پیچیده، امکان تدریس مواردی که تولید آنها در محیط کلاس غیر ممکن است، بوجود میآید (ازوما ، 2017).
روش روش پژوهش حاضر مروری بوده و برای این کار واژههای عناصر فناوری واقعیت افزوده و طراحی آموزشی به عنوان کلید واژه اصلی انتخاب شدند.
لذا باید هر دو بُعد طراحی آموزشی و فنی در تولید هر نوع محتوا از جمله واقعیت افزوده در نظر گرفته شود.
The method of this research is review and the keywords of augmented reality technology elements and instructional design were selected.
Technical design means observe with the technical principles of content production with augmented reality technology, complementary to instructional design.
Keywords: Conceptual Map, Technical Design, Instructional Design, Content Production and Augmented Reality