چکیده:
شکلگیری و گسترش یک نظام آموزشی نوین بهمنظور پاسخگویی به نیازهای آموزشی و نیز با توجه به تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، علمی و فناوری ضروری میباشد. در نظام آموزش از راه دور که یکی از شیوههای نوین میباشد، مواد و عناصر آموزشی از طریق رسانه و یک سازمان آموزشی هدایت میشود و ضمن توجه به تعامل بین دانشآموز و آموزگار تاکید بر ارتباط غیر مجاورتی اجزای آموزشی خود دارد. راهبردهای یاددهی - یادگیری نظام آموزش از راه دور بر آموزش دانشپژوه محور، تعامل- محاوره، حضور اجتماعی، راهبردهای شناختی، یادگیری مشارکتی و تغییر نقش آموزگاران و استادان تاکید دارد. بهبود کیفیت آموزش، ایجاد فرصت دوم آموزشی برای بازماندگان از تحصیل و شاغلان، حذف محدودیت زمان و مکان و استقلال فراگیران و انعطاف آموزشی از اهدافی است که این نظام برای خود برگزیده و فعالیتهای آموزشی خود را برای رسیدن به این اهداف سازماندهی کرده است. حالآنکه آیا این شیوه توانسته بهطور شایستهای نیازهای آموزشی کشور را برطرف سازد یا خیر، سوالی است که هنوز پاسخ روشنی برای آن وجود ندارد. همچنین درصورتیکه این شیوه ناکارآمد باشد چگونه میتوان آن را تغییر داد یا بهگونهای اصلاح نمود تا اهداف آموزشی باکیفیت بهتر محقق گردد. در این رابطه فعالیتهای مختلفی اعم از تحول بنیادین آموزش با استفاده از برگههای روانخوانی در هنگام تدریس میتواند تا حد زیادی کمبودهای مربوطه را مرتفع سازد. این پژوهش با هدف نقد و بررسی فلسفی اهداف آموزش از راه دور انجام گرفته و سعی شده دیدگاهها و نظرات مکاتب مختلف فلسفی و آراء فیلسوفان در رد یا قبول این نظام آموزشی تحلیل و بررسی شود و درنهایت پیشنهاد لازم جهت بهبود این شیوه با استفاده از روش تحول بنیادین آموزش مانند استفاده از برگههای روانخوانی ارائه میگردد.
Development of a new education system is essential in order to meet educational needs as well as social,
economic, cultural, scientific and technological developments. In the distance learning system, which is one of
the new methods, educational materials are guided through the media and an educational organization and while
focusing on the interaction between student and teacher, emphasizing the non-proximate relationship of their
educational components. Teaching strategies – in distance learning emphasizes on knowledge-based teaching,
teaching and learning, social presence, cognitive strategies, participatory learning, and the changing role of
teachers. Improving the quality of education, creating a second educational opportunity for survivors of
education, removing the limitations of time and place, and the independence of learners, and educational
flexibility are the goals that the system has chosen for itself and has organized educational activities to achieve
these goals. Whether this method has been able to adequately meet the country's educational needs is a question
that remains unclear. It is also worth noting, if this method is ineffective how it can be modified in order to
achieve better quality educational goals. In this respect, various activities, such as the fundamental
transformation of education, by the use of Psychoanalysis sheets in teaching, can greatly address the relevant
deficiencies. The purpose of this study is to critically evaluate the goals of distance learning and to analyze and
evaluate different philosophers' views on rejecting or accepting this educational system. Finally, fundamental
evolutionary approach to education, such as the use of psycho education papers, is presented.
خلاصه ماشینی:
بهطور کلی هدف آموزش از راه دور حذف زمان و مکان و محدودیت های منابع آموزشی و فراهم نمودن امکان دسترسی یکسان و رایگان و جستجو پذیر در دوره های درسی و ایجاد فضای آموزشی یکنواخت برای اقشار مختلف در هر نقطه و بهینه سازی شیوههای ارائه مطالب درسی بهمنظور یادگیری عمیق تر و جدی تر است (رام، 1385: 34).
آموزش از راه دور سعی دارد با بهره گیری از فناوری های آموزشی در جهت طراحی روش های نظام مند این اهداف را دنبال کند: افزایش کیفیت یادگیری، افزایش کارآئی مدرسان و فراگیران، کاهش هزینه ها بدون تاثیر بر کیفیت آموزش، افزایش استقلال فراگیران و انعطاف آموزشی، حذف محدودیت های زمانی مکانی و ایجاد امکان ادامه تحصیل برای کارمندان، خانه داران و افرادی که تحصیل در نظام رسمی برای آنان مقدور نیست (علیپورحافظی، 1384: 15).
نظام های آموزشی از مهمترین و پرهزینه ترین نهادها به حساب می آیند حجم عظیم سرمایه گذاری در این نهاد و نظام آموزش مجازی سبب میشود تا کسانی که در ارتباط با آن هستند در خصوص کیفیت و اثر بخشی آنها حساس شوند و برای دستیابی به این هدف از شیوههای گوناگون ارزشیابی استفاده کنند.
5- نتیجه گیری 5-1- سوال اول پژوهش: بر بهبود کیفیت آموزشی بعنوان یکی از اهداف اموزش از راه دور چه نقدی وارد است؟ در یادگیری الکترونیکی و مجازی نگرش بر توسعه مهارت های اجتماعی افراد است و با توجه به تعاملی بودن ان می توان روحیه مشارکت و کار گروهی را در دانشآموزان ایجاد کرد.