چکیده:
نقش گروههای آموزشی در ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی و پرورشی مدارس بر کسی پوشیده نیست. امروزه در دنیای پررقابت و پر چالش کنونی مدارس بهمنظور وصول به اهداف آموزشی از فرصتها و منابع مختلف کمک میگیرند. یکی از این فرصتها وجود گروههای آموزشی میباشد. گروههای آموزشی میتوانند در طراحی آموزشی بر اساس رویکردهای نوی برنامه درسی، نواندیشی و بدیعه پردازی در فرایند یاددهی-یادگیری، نقد و بررسی و تحلیل محتوای دروس و بهینهسازی فعالیتهای ارزشیابی از پیشرفت تحصیلی فراگیران به معلمان کمکهای بایسته و شایستهای ارائه دهند. اعضای گروههای آموزشی با پذیرش نقشهای مختلف میتوانند به ارتقای کیفیت فعالیتهای آموزشی کمک نمایند. دوران نوین در جهان آنچنان با شتاب به سمت پیشرفت، تغییر و تحول در عرصههای گوناگون در حرکت است که زندگی انسانها و مناسبات بین آنها را بهطور عمیق تحت تاثیر قرار داده است. یکی از بنیادیترین اقدامات دولتهای جهان در همگامی با پیشرفت و توسعهی جهانی تغییر نگرش به آموزش کشور در سطوح متفاوت و تربیت نسلی جدید و نواندیش برای جامعه است. امروزه تربیت نیروی انسانی توانمند و موثر از زیرساختهای مهم توسعه و پیشرفت محسوب میشود. نظام آموزش کشور ما نیز برای هماهنگی با این دگرگونیها و مواجهه با چالشهای برآمده از آنها نیازمند تغییر و تحول است.
The role of educational departments in enhancing the quality of educational activities in Berks schools is very
important. Today, in today's highly competitive and challenging world of schools, resources are being used to
help meet educational goals. One of these is educational opportunities and groups. Training groups can provide
teachers with appropriate assistance in educational design based on new approaches of curriculum, thinking and
innovation in teaching-learning process, reviewing and analyzing course content and optimizing evaluation
activities of students' academic progress. Members of educational departments can help improve the quality of
educational activities by accepting different roles. The new era in the world is moving so rapidly in progress,
change, and change in various fields that it has profoundly affected human life and the relationships between
them. One of the most fundamental actions of the governments of the world in keeping with global progress and
development is to change attitudes to educate the country at different levels and to educate a new and innovative
generation for society. Today, training a capable and effective workforce is one of the important infrastructures
of development and progress. The education system in our country also needs to change in order to cope with
these changes and meet the challenges they face.
خلاصه ماشینی:
از آنجایی کهسازمانها در معرض تغییرات مداوم قرار دارند و فعالیت آنها روز بهروز پیچیدهترمیشود و تفویض اختیار برای تسهیل کار اجتنابناپذیر است، اهمیت نظارت وکنترل در سازمانها آشکارتر میشود و لازم است متناسب با این تغییرات فنون وروشهای جدید نظارتی جایگزین روشهای سنتی و متداول نظارت شود.
راهنمایان آموزشی در نظام های آموزشی کشورهای مختلف جهان در موقعیت های گوناگون و ادوار مختلف با عناوینی از قبیل معلم راهنما، معلم سرپرست، معلم مشاور، معلم استاد، معاون آموزشی منطقه، ناظر یا سرپرست آموزشی، بازرس، بازرس آموزشی، رئیس آموزش وپرورش منطقه، هماهنگ کننده برنامه های آموزشی، مدیر گروه آموزشی، مشاور تخصصی، برنامه ریز امور آموزشی و راهنمای آموزشی نامیده شده اند، اما وظیفه اصلی آنان با هر عنوانی که نامیده شوند و در هر پست و مقامی که خدمت کنند، برقراری ارتباط، کار و همکاری حرفه ای با معلمان و کمک به آنان است تا بهتر رشد و پرورش یابند و بدین وسیله فرآیند تدریس و یادگیری را اصلاح کنند، عملکرد مؤثرتری داشته باشند و در نهایت نتایج آموزشی مطلوب تری به دست آورند.
احمدی (۱۳۸۱) در بررسینیازهای آموزشی مدیران مدارس ابتدایی شهر اصفهان در زمینهی نقشهای نظارتیبهاین نتیجه رسیده است که مدیران مدارس در هر یک از نقشهای نظارتی از جملهطراحی آموزش و تدریس که شامل نوشتن اهداف رفتاری، نظاممند کردن تدریس، روشهای تدوین طرح درس و برنامهریزی و سازماندهی تدریس و اجرای آموزش کهشامل راههای تدریس اثربخش، انتخاب و استفاده بهینه از منابع اصلی و فرعیآموزش، راههای ایجاد انگیزه و انتخاب راهکارهای متنوع تدریس و یادگیریمشارکتی و ارزشیابی آموزش که شامل طراحی انواع سؤالهای امتحانی، استفادهصحیح از فنون امتحان، ارائه بازخورد مناسب و بهموقع بهدانشآموزان، ادارهیکلاس و حفظ نظم، علل شناخت مشکلات رفتاری دانشآموزان و راههای پیشگیری واصلاح رفتاری و...
نتیجه گیری کنترل و نظارت یکی از وظایف مهم مدیران آموزشی است که بهوسیلهی آن میزان تحقق اهداف سازمانی و اصلاح یا تغییرات لازم در سازمان معلوم میگردد.