چکیده:
ازجمله مهمترین اشکال فناوری اطلاعات و ارتباطات، شبکه جهانی اینترنت است. اینترنت علاوه بر کاربردهای وسیع در عرصههای گوناگون، در امر آموزش نیز به ابزار موثری تبدیل شده است. این فناوری با گسترش سریع خود توانسته است، علاوه بر کاربردهای شخصی، در بعد آموزشی و پژوهشی نیز تحول ایجاد نماید و موجبات ارتقای سطح دانش و خودکارآمدی، معلمان را از طریق دستیابی سریع و ارزان به اطلاعات و منابع علمی فراهم آورد. برای رشد علمی و حرفهای مدرسان و دانشجویان مراکز تربیت معلم، دستیابی به مهارتهای فناوری اطلاعات و ارتباطات و بهخصوص اینترنت بهعنوان یک ضرورت انکارناپذیر محسوب میشود. چراکه مسئولین و تصمیمگیرندگان سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی در سراسر دنیا توسعه و پیشرفت جامعه شناسان را در توسعه و پیشرفت نظام آموزشی میدانند و این توسعه و پیشرفت از طریق معلمان در مدرسه و کلاس درس عملیاتی میگردد. در پژوهش حاضر با روش توصیفی و تحلیلی و با استفاده از اطلاعات اسنادی کتابخانهای به دنبال آن است تا به نقش محوری آموزش و بهسازی در امر آموزش عالی را در کنار مبانی و اصول و روشهای فناوری اطلاعات را موردبررسی قرار دهد. در این مقاله به چگونگی استفاده از فناوریهای جدید در امر آموزش و نقد آن سخن به میان خواهد آمد و در پایان نتیجه آن ارائه میگردد.
One of the most important forms of information and communication technology is the World Wide Web. The
Internet has become an effective tool in education in addition to its wide range of applications in various fields.
With its rapid development, this technology has been able to transform educational and research aspects in
addition to personal applications and improve the level of knowledge and self-efficacy by providing teachers
with fast and inexpensive access to scientific information and resources. For the academic and professional
development of teachers and students in teacher training centers, the acquisition of ICT skills, especially the
Internet, is an indispensable necessity. Because political, economic, cultural and social authorities and decision
makers around the world consider the development of sociologists to be the development of the educational
system, and this development and progress is operated through teachers in the school and classroom. The present
study is a descriptive and analytical study using documentary library information to study the central role of
education and improvement in higher education along with the fundamentals and principles of information
technology. This article will discuss how to use new technologies in teaching and critiquing them, and
concludes.
خلاصه ماشینی:
واژههاي كليدي: فناوری اطلاعات، اینترنت، معلمان، آموزش و پرورش مقدمه در عصر حاضر كه عصر تغيير از جامعه صنعتي به جامعه فراصنعتي يا جامعه اطلاعاتي لقب گرفته است، طبيعي است كه اطلاعات، دانش و آگاهي بهعنوان اساسيترين داراييها براي انسانها و جوامع بشري به حساب آيد رشد و گسترش فناوري اطلاعات و ارتباطات در جامعه امروز به حدي سرعت گرفته است كه ميزان توجه به آن بهعنوان مهمترین شاخص توسعه يافتگي براي كشورهاي در حال توسعه در نظر گرفته شده است.
با استفاده از این فناوری، ارتباط مدارس با مؤسسات علمی میسر خواهد شد و شکاف موجود بین مراکز آموزشی و مؤسسات علمی پیشرو کمتر خواهد شد؛ علاوه بر این، هنگامی که رایانه برای فراتر رفتن از کلاس درس سنتی به کار گرفته میشود، فرصتهای یادگیری گسترش مییابد و در این حالت آموزش به تجربهی یادگیری و سهیم شدن معلمان و فراگیران در این تجربه تبدیل میشود.
استفاده از فناوریهای جدید تواناییهای گستردهای را در آموزش مبتنی بر فناوری به ارمغان آورده است که میتواند در فرآیند یاددهی- یادگیری و ارائهی تسهیلات هیجانان گیز جدید جهت ترویج تغییرات در روشهای آموزشی مؤثر واقع شود.
از دلایل کاربرد فناوری اطلاعات و ارتباطات در آموزش و پرورش کمک به پیشبرد کیفیت آموزش می باشد که این کار از طریق افزایش انگیزه فراگیران جهت یادگیری با استفاده از نرم افزارهای چند رسانهای که متن، صدا و تصاویر متحرک را ادغام میکنند، صورت میپذیرد.