چکیده:
یادگیری مادام العمر و زندگی، ایده یادگیری به عنوان یک ساختار اجتماعی که در آن عناصر داخلی و تغییر عوامل بیرونی همگرا میشوند، و شناخت فناوری به عنوان منبعی که میتواند همه جا را گسترش دهد و گسترش یابد. از آنجا که افراد توانمند موجب پیشرفت و توسعه کشور میشوند تعیین وظایف و تکالیف یک شغل، سپس مشخص کردن شایستگیهایی که افراد برای انجام دادن آن شغل باید داشته باشند، دو گام مهم برای بهبود کیفی در یک سازمان به شمار میرود. در این راستا این تحقیق با هدف بررسی مبانی نظری شایستگیهای مربوط به متخصصان تکنولوژی آموزشی، آشنا شدن با ویژگیهای متخصصان تکنولوژی آموزشی و آشنا شدن با شایستگیهای متخصصان متخصصین فناوری آموزشی و برخی از رشتههای علوم تربیتی جمع آوری خواهد شد. همچنین جهت گردآوری اطلاعات از موتورهای جستجوگر و پایگاه دادههای معتبر از جمله Magiran، Noormags، Scientific Information Database، Science Direct Google Scholar و مطالعات کتابخانهای در کتب و مقالات علمی منتشر شده، استفاده شده است. در ادامه در این پژوهش مبانی نظری زیر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است: صلاحیت. شایستگی، شایستگی در اسناد فرا دستی، انواع شایستگیها، فضای حالت در شایستگی، الگوها، تفاوت بین یک متخصص وصلاحیت، مدل مفهومی شایستگیها، شایستگیهای تکنولوژیستهای آموزشی
Lifelong learning and life, the idea of learning as a social structure in which internal elements and external
factors converge, and the recognition of technology as a resource that can extend and expand everywhere. As
capable individuals drive the growth and development of the country, defining the tasks and duties of a job, then
identifying the competencies that individuals must have to perform the job are two important steps for improving
the quality of an organization. In this regard, this research will be collected with the aim of examining the
theoretical basics of competencies of educational technology specialists, acquaintance with the characteristics of
educational technology specialists and acquaintance with the competences of educational technology specialists
and some educational disciplines. Search engines and reputable databases including Magiran, Noormags,
Scientific Information Database, Science Direct Google Scholar and library studies in published books and
scientific articles have also been used for data collection. The following theoretical foundations are examined in
this study: Qualification. Competencies, Competencies in Extracurricular Documents, Types of Competencies,
Competency, Patterns, Differences between an Expert and Qualification, Conceptual Model of Competencies,
Competencies of Educational Technologists.
خلاصه ماشینی:
با توجه به ماهیت متغیر رشتهی تکنولوژی آموزشی از رسانهی صرف بودن وسایل وابزار فیزیکی که برای ارائه آموزش به فراگیران استفاده میشود تا رسانهای که ماحصل انقلاب ارتباطات میباشد (کمیسیون تکنولوژِی آموزشی، 1970، ص 21) تا مطالعه و فعالیت اخلاقی به نظور تسهیل یادگیری وبهبود عملکرد از طریق خلق کردن وبه کار بردن و مدیریت فرآیندها ومنابع تکنولوژی مناسب (یونوفسکی، 2006) به این حقیقت اشاره دارد که افرادی که در این حرفه مشغول میباشند باید از قابلیت حرفهای سطح بالایی بهره مند باشند "تحلیل شغل" یکی از مفاهیمی است که همواره در حوزۀ منابع انسانی مطرح بوده است و باهدف بهبود کیفی و ارتقای شغل انجام میشود.
(ودرلی، 2005) شایستگی یک عملکرد کاملا موثر درون یک حرفه میباشد که ممکن است، در دامنهای از سطح اساسی کارایی، با بالاترین سطح برتری قرار گیرد (چیورز و چیتام 2005، به نقل از خورشیدی و اکرامی، 1390) میتوان شایستگی را به عنوان مجموعه رفتارهایی که ابزاری در رسیدن به نتایج یابرون داد هستند، توصیف کرد (بارترام، 2005) چیانگ و همکاران (2006) شایستگی را به، عنوان، دانش، مهارت یا نگرشی که فرد را توانمند میسازد تا به طور موثر فعالیتهای یک شغل یا یک وظیفه را با استانداردهای مورد انتظار شغل انجام دهد، تعریف نمودند شایستگی عبارت است از ترکیبی از دانش صریح و ضمنی، رفتارها و مهارتهایی که نیروی پتانسیل لازم برای انجام اثربخش وظیفه را به فرد میدهد.