چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه خودمهربانی با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهر مهاباد میباشد. این تحقیق ازلحاظ گردآوری دادهها توصیفی بوده و ازنظر هدف جزو تحقیقات کاربردی به شمار میآید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر مهاباد که تعداد آنها 11284 نفر است، میباشد. حجم نمونه آماری از طریق فرمول کوکران 372 نفر تعیین شد. همچنین شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای میباشد. بهمنظور جمعآوری دادهها و اندازهگیری متغیرهای مدل از پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWQB) تومینن- سوینی و همکاران (2012) و پرسشنامه خودمهربانی (SCS-LF) نف (2003) استفاده شد. بهمنظور خلاصه کردن، طبقهبندی، سازماندهی، استخراج، توصیف و تجزیهوتحلیل دادههای آمار توصیفی و استنباطی از نرمافزار آماری SPSS-22 استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از شاخص مرکزی میانگین و شاخص پراکندگی انحراف استاندارد برای توصیف متغیرهای تحقیق استفاده شد. در سطح آمار استنباطی با توجه به ماهیت متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. درنهایت نتایج یافتههای تحقیق نشان دهنده تائید فرضیههای تحقیق میباشد. نتایج حاکی از آن است که بین خود مهربانی و بهزیستی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین خود مهربانی بر روی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهر مهاباد تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between self-sacrifice and academic well-being of
elementary students in Mahabad. This research is descriptive in terms of data collection and it is one of the
applied research in terms of purpose. The statistical population of this study includes all elementary students of
Mahabad city with a total of 11284 students. The sample size was 372 people using Cochran formula. It is also a
multi-stage cluster sampling method. To collect data and to measure model variables, the Academic Wellbeing
Questionnaire (AWQB) was used by Tomin-Sweeney et al. (2012) and the Self-Sufficiency Questionnaire (SCSLF)
Neph (2003). SPSS-22 statistical software was used for summarizing, classifying, organizing, extracting,
describing and analyzing descriptive and inferential statistical data. At the level of descriptive statistics, the
central mean index and standard deviation index were used to describe the research variables. At the level of
inferential statistics, according to the nature of the variables, Pearson correlation and regression tests were used.
Finally, the results of the research findings confirm the research hypotheses. The results indicate that there is a
significant relationship between self-kindness and academic well-being. Also kindness has a positive and
significant effect on academic well-being of elementary students in Mahabad city.
خلاصه ماشینی:
نتایج حاکی از آن است که بین خود مهربانی و بهزیستی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد.
همچنین خود مهربانی بر روی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهر مهاباد تأثیر مثبت و معناداری دارد.
3-فرضیههای تحقیق فرضیه شماره 1: بین خود مهربانی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مهاباد رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه شماره 2: خود مهربانی بر روی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مهاباد تأثیر مثبت و معناداری دارد.
فرضیه دوم: خود مهربانی بر روی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مهاباد تأثیر مثبت و معناداری دارد.
از سوی دیگر خود مهربانی تأثیر مثبت و معناداری بر بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دارد.
از سوی دیگر نتایج تحقیق آخش و همکاران نیز در سال (1395) با عنوان پیشبینی بهزیستی تحصیلی بر اساس خود-دلسوزی در دانش آموزان پسر مقطع متوسطه دوم شهر یاسوج، غیر همسو با نتایج این تحقیق است.
همچنین نتایج تحقیق فانگ و لوی در سال (2016) نشان داد که خود مهربانی بالاتر با بهزیستی بیشتر و پریشانی کمتر در دانش آموزان ارتباط دارد.
A Culturally Informed Model of Academic Well-Being for LatinoYouth: The Importance of Discriminatory Experiences and Social Support, Published in final edited form as: Fam Relat.
The Mediating Role of Self‐compassion in Student Psychological Health.
Examining hope, self- efficacy, and optimism as a motivational cognitive set predicting academic achievement and general well- being in a diverse educational setting.
Also kindness has a positive and significant effect on academic well-being of elementary students in Mahabad city.
Keywords: Self-Sacrifice, Academic Well-Being, Elementary Students in Mahabad