چکیده:
پیشرفت تحصیلی موضوعی است که عموما در حال حاضر مورد توجه نظام آموزش و پرورش هر کشوری است و میزان پیشرفت تحصیلی دانشآموزان، یکی از شاخصهای موفقیت در فعالیتهای علمی محسوب میگردد. مسائل مرتبط با انگیزه تحصیلی نقش مهمی در عملکرد تحصیلی، افت و یا پیشرفت تحصیلی دانش آموزان ایفا میکند. با توجه به اینکه که موفقیت تحصیلی تحت تاثیر متغیرهایی ازجمله جهتگیریهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری است، مطالعه هریک از این متغیرها از اهمیت خاصی برخوردار است. نظر به اهمیت این مسئله، پژوهش حاضر با روش توصیفی – تحلیلی و رویکردی مروری، ضمن بررسی نظریات و تئوریهای صاحبنظران و همچنین مطالعات مرور نتایج پژوهشها در این زمینه به بررسی نقش و تاثیر جهتگیری انگیزشی ادراکشده بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان پرداخته است
Academic achievement is a topic that is currently considered by the education system of any country and the
degree of academic achievement of students is one of the indicators of success in scientific activities. Issues
related to academic motivation play an important role in academic performance, academic achievement or
student achievement. Considering that academic achievement is influenced by variables such as motivational
orientations and learning strategies, the study of each of these variables is of particular importance. Regarding
the importance of this issue, the present study uses a descriptive-analytical method and a review approach, while
reviewing theories and theories of experts as well as studies on reviewing the results of research in this field to
study the role and effect of perceived motivational orientation on students' academic achievement.
خلاصه ماشینی:
نقش جهت گیری انگیزشی ادراکشده بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان طیبه شریفی1، الهه عرفا2، شهاب مالکی3 1 دکترای روانشناسی عمومی، استادیار و عضو هیئتعلمی گروه روانشناسی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران 2 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران 3 دانشجوی دکترای روانشناسی تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد شهرکرد، شهرکرد، ایران چکیده پيشرفت تحصيلي موضوعي است كه عموماً در حال حاضر مورد توجه نظام آموزش و پرورش هر كشوري است و ميزان پيشرفت تحصيلي دانشآموزان، يكي از شاخصهاي موفقيت در فعاليتهاي علمي محسوب میگردد.
واژههاي كليدي: انگیزش تحصیلی، جهتگیری انگیزشی ادراک شده، موفقیت تحصیلی، دانشآموزان مقدمه شناسایی عوامل اثرگذار و پیشبینی کننده عملکرد تحصیلی همچنان برای پژوهشگران و کارشناسان حوزههای آموزشی و تحصیلی، هدف با اهمیتی است و دلالتهای اجتماعی - سیاسی وسیعی را به دنبال داشته است (پریرا ، 2016)، در سال 2011 کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی و توسعه (OECD)، به طور میانگین بیش از 60 درصد از تولید ناخالص ملی (GDP) را صرف آموزش و پرورش کردهاند، از اینرو، پیشرفت تحصیلی دانشآموزان به عنوان یك شاخص مهم جهت ارزیابی نظامهای آموزشی مورد توجه قرار گرفته است.
Regarding the importance of this issue, the present study uses a descriptive-analytical method and a review approach, while reviewing theories and theories of experts as well as studies on reviewing the results of research in this field to study the role and effect of perceived motivational orientation on students' academic achievement.