چکیده:
کارشناسان آموزش ریاضی معتقدند آنچه باعث بروز خطاهای ریاضی در دانشآموزان و یا دانشجویان میشود در سه عامل اصلی زیر دستهبندی میشوند: دانشآموزان (دانشجویان)، پیچیدگی تکالیف ریاضی و معلم (کرامتی، 37). یکی از عواملی که باعث میشود دانشآموزان (دانشجویان) از علوم پایه بهخصوص ریاضی گریزان باشند به نقش معلم و چگونگی ارتباط وی با درس ریاضی و دانشآموزان میباشد. در این مقاله سعی شده چند نمونه از روشهای تدریس ریاضی بر اساس تجربیات محقق به زبان ساده و به همراه نمونه مثال برای دبیران ریاضی در مقاطع مختلف تحصیلی ارائه شود تا موجب افزایش علاقه فراگیران به درس ریاضی شود، در این تحقیق عوامل مربوط به مدرس را که باعث بروز خطای ریاضی در دانشآموزان میشود موردبررسی قرارگرفته و روشهای جایگزین و اصلاحی ارائه میگردد. یکی از دلایل اصلی عدم علاقه دانشآموزان به درس ریاضی، عدم فهم مناسب مفاهیم، و عدم اطلاع از کاربرد آن در مسائل روزمره زندگی میباشد. روشهای معرفیشده در این تحقیق عبارتند از: روش زبانی (توضیحی)، روش گفتگو (سقراطی)، مکاشفهای (اکتشافی هدایت کننده)، فناوری (it)، روش وان هیل، روش یادگیری مشارکتی، روش بازی و روش حل مسئله.
Maths experts believe that what causes math errors in students or students can be classified into three main
factors: students (students), the complexity of math and teacher assignments (Keramati, 37). One of the factors
that makes students (students) away from basic sciences, especially maths, is the role of the teacher and how he
is involved in mathematics and students. In this paper, several examples of mathematical teaching methods based
on the experiences of the researcher in simple language, along with an example for mathematical teachers at
different levels of education, have been proposed to increase the interest of learners in mathematics, in this
study, the factors related to the teacher Which causes math errors in students, and alternative and corrective
methods are presented. One of the main reasons why students are not interested in math, lack of understanding of
concepts, and lack of knowledge about its use in everyday life. The methods presented in this research are:
linguistic method (explanatory), method of dialogue (socratic), revelation (conductive exploration), technology,
van hill method, participatory learning method, game method and problem solving method.
خلاصه ماشینی:
برای روشن شدن اذهان یک مثال از مقطع ابتدایی پایه پنجم ارائه میدهم، در کتابهای جدیدالتألیف که درسها در قالب فعالیت و کار در کلاس آمده است بیانگر این موضوع است که معلم با خلاقیت خود بچهها را راهنمایی کند تا یک فعالیتی را با توجه به موضوع کتاب انجام دهند و به آن قانون موردنظر برسند؛ مثلاً تدریس تقسیم کسرها در پایه پنجم با طرح مسئله و رسم شکل، تقسیم را به صورتدرآورده و حاصل آن را مینویسد، درک این موضوع برای دانشآموز سخت است، من این تقسیم را به روش مجسم در کلاس ارائه میدهم، یعنی دو قرص نان یا دو تا میوه یا چند تا نی با خود به کلاس میبرم ابتدا تقسیم معمولی را از بچهها میخواهم انجام دهند، مثلاً 6 تا نی به دانشآموزی میدهم و از او میخواهم بین 3 نفر بهطور مساوی تقسیم کند و اعلام کند به هر کدام چند تا رسید؟ حال یک سؤال عمومی میپرسم، چه کسی میتواند 2 تا نی را بهطور مساوی بین 3 نفر تقسیم کند؟ بچهها که قبلاً گروهبندی شدهاند روی این موضوع فکر میکنند، اگر نتوانستند معلم راهنمایی میکند تا اینکه دانشآموز به این نتیجه میرسد که هر نی را به سه قسمت مساوی تقسیم کند بعد آنها را بین سه نفر تقسیم کند، بعد معلم میپرسد به هر کدام چند تا یک سوم رسید؟ دانشآموز جواب میدهد دو تا یک سوم، معلم دوتا یک سوم یعنی چه؟ دانشآموز جواب میدهد 2، معلم حاصل آن چند میشود؟ دانشآموز؛ یعنی دانشآموز خودش به این نتیجه رسید که 2.