چکیده:
هدف از تحقیق حاضر بررسی رابطه تابآوری تحصیلی با بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهر مهاباد میباشد. این تحقیق ازلحاظ گردآوری دادهها توصیفی بوده و ازنظر هدف جزو تحقیقات کاربردی به شمار میآید. جامعه آماری این پژوهش شامل کلیه دانش آموزان ابتدایی شهر مهاباد که تعداد آنها 11284 نفر است، میباشد. حجم نمونه آماری از طریق فرمول کوکران 372 نفر تعیین شد. همچنین شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای میباشد. بهمنظور جمعآوری دادهها و اندازهگیری متغیرهای مدل از پرسشنامه بهزیستی تحصیلی (AWQB) تومینن- سوینی و همکاران (2012) و تابآوری تحصیلی ساموئلز (۲۰۰۴) استفاده شد. بهمنظور خلاصه کردن، طبقهبندی، سازماندهی، استخراج، توصیف و تجزیهوتحلیل دادههای آمار توصیفی و استنباطی از نرمافزار آماری SPSS-22 استفاده شد. در سطح آمار توصیفی از شاخص مرکزی میانگین و شاخص پراکندگی انحراف استاندارد برای توصیف متغیرهای تحقیق استفاده شد. در سطح آمار استنباطی با توجه به ماهیت متغیرها از آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون استفاده شد. درنهایت نتایج یافتههای تحقیق نشان دهنده تائید فرضیههای تحقیق میباشد. نتایج حاکی از آن است که بین تابآوری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد. همچنین تابآوری تحصیلی بر روی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهر مهاباد تاثیر مثبت و معناداری دارد.
The purpose of this study was to investigate the relationship between academic resilience and academic wellbeing
in elementary students in Mahabad. This research is descriptive in terms of data collection and it is one of
the applied research in terms of purpose. The statistical population of this study includes all elementary students
of Mahabad city with a total of 11284 students. The sample size was 372 people using Cochran formula. It is
also a multi-stage cluster sampling method. To collect the data and to measure the model variables, the
Academic Well-being Questionnaire (AWQB) was used by Tominen-Sweeney et al. (2012) and the Samuels
Academic Resilience Questionnaire (1). SPSS-22 statistical software was used for summarizing, classifying,
organizing, extracting, describing and analyzing descriptive and inferential statistical data. At the level of
descriptive statistics, the central mean index and standard deviation index were used to describe the research
variables. At the level of inferential statistics, according to the nature of the variables, Pearson correlation and
regression tests were used. Finally, the results of the research findings confirm the research hypotheses. The
results indicate that there is a significant relationship between academic resilience and academic well-being.
Also, academic resilience has a positive and significant effect on academic well-being of elementary students in
Mahabad city.
خلاصه ماشینی:
همچنین تابآوری تحصیلی بر روی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان ابتدایی شهر مهاباد تأثیر مثبت و معناداری دارد.
واژههاي كليدي: تابآوری تحصیلی، بهزیستی تحصیلی، دانش آموزان ابتدایی شهر مهاباد 1- مقدمه در سالهای اخير رويكرد روانشناسی مثبتگرا، با تمركز بر استعدادها و توانمندیهای انسان (بهجای پرداختن به نابهنجاریها و اختلالها)، مورد توجه روان شناسان قرار گرفته است.
3-فرضیههای تحقیق فرضیه شماره 1: بین تابآوری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مهاباد رابطه معناداری وجود دارد.
فرضیه شماره 2: تابآوری تحصیلی بر روی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مهاباد تأثیر مثبت و معناداری دارد.
1-5-2 آزمون فرضیات تحقیق فرضیه اول: بین تابآوری تحصیلی با بهزیستی مدرسه در بین دانش آموزان دوره دوم متوسطه شهرستان مهاباد رابطه وجود دارد.
جدول 2: رابطه بین ابآوری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی (به تصویر صفحه رجوع شود) از همبستگی پیرسون برای آزمون این فرضیه استفاده شد: بین تابآوری تحصیلی با بهزیستی تحصیلی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ چون همانطور كه در جدول (2) مشاهده ميكنيم 000/0= P از 05/0 کوچکتر است.
بنابراین فرضیه پژوهش مبنی بر وجود ارتباط بین تابآوری تحصیلی و بهزیستی تحصیلی دانش آموزان تائید می گردد.
فرضیه دوم: تابآوری تحصیلی بر روی بهزیستی تحصیلی دانش آموزان دوره ابتدایی شهر مهاباد تأثیر مثبت و معناداری دارد.
A Culturally Informed Model of Academic Well-Being for LatinoYouth: The Importance of Discriminatory Experiences and Social Support, Published in final edited form as: Fam Relat.
Also, academic resilience has a positive and significant effect on academic well-being of elementary students in Mahabad city.