چکیده:
سیاستگذاری, مدیریت و برنامهریزی برای ارزیابی در نظام آموزش عالی یکی از ضروریات پویایی و رشد این نظامها و
مسیرهای دستیابی به کیفیت. کارآفرینی» اشتغال و سایر زمینههای پیشرفت اجتماعی, اقتصادی و سیاسی محسوب میشود.
گر چه برای نیل به این امر تلاشهای زیادی شده و در طی سالهای اخیر تاکید زیادی بر روی ارزیابی کیفیت چه بهصورت
سازوکار هدایتی (کنترلی) و چه بهصورت سازوکار بهبودبخشی شده است. اما ساختاری کارآمد و نهادی ملی و واجد شرایط و
صلاحیتهای حرفهای لازم برای سیاستگذاری مدیریت. هماهنگی و پشتیبانی به وجود نیامده و سیاستگذاری موّثری برای
تعامل دولت با موسسات آموزش عالی توسعه نیافته است تا اهداف و سیاستهای آموزش عالی را در این زمینه تعریف و تحقق
یا عدم تحقق آنها را تحلیل و مشخص کند. پژوهش حاضر با استفاده از روش توصیفی و با هدف بررسی سیاستگذاری و
مدیریت آموزش عالی در ارزیابی و بهبود کیفیت در نظام آموزش عالی به نگارش در میآید.
Abstract
Policy, management and planning for evaluation in higher education system are considered as one of the
necessities of the dynamics and growth of these systems and the paths of achieving quality, entrepreneurship,
employment and other areas of social, economic and political progress. Although much effort has been made to
achieve this, in recent years much emphasis has been placed on quality assessment either as a guiding mechanism
(control) or as an improvement mechanism, but an efficient and institutionalized national structure and there are not
enough qualified and professional qualifications for management policy, coordination and support and effective
policy for interaction. The present study uses a descriptive method to assess the policy and management of higher
education in evaluating and improving the quality of the higher education system.
خلاصه ماشینی:
ایجاد نهادها و سازمانهای بینالمللی، منطقهای و ملی گوناگون برای ارزیابی و اعتبارسنجی آموزش علی جهت پاسخگو کردن و بهبود کیفیت آموزش، پژوهش و عرضه خدمات تخصصی دانشگاهها مورد توجه قرار گرفته است و بیش از 60 نهاد ارزیابی و تضمین کیفیت تاسیس شده است.
همچنين Prop Observe نسبت تأثیر سیاستگذاری بر خود ارزیابی از نظر نمونه است احتمال به دست آوردن نتايجي به بزرگي مقدار مشاهده شده يا بزرگتر در نمونه، هنگامي كه احتمال واقعي تأثیر 50 %است با عنوان Sig Exact (Taild-2) نشان داده شده است.
همچنين Prop Observe نسبت تأثیر سیاستگذاری دانشگاهی بر ارزیابی بیرونی از نظر نمونه است احتمال به دست آوردن نتايجي به بزرگي مقدار مشاهده شده يا بزرگتر در نمونه، هنگامي كه احتمال واقعي تأثیر 50 % است با عنوان Sig Exact (Taild-2) نشان داده شده است.
همچنين Prop Observe نسبت تاثیر سیاتگذاری دانشگاه بر تحلیل آماری رفتار نظام آموزشی از نظر نمونه است احتمال به دست آوردن نتايجي به بزرگي مقدار مشاهده شده يا بزرگتر در نمونه، هنگامي كه احتمال واقعي تأثیر 50% است با عنوان Sig Exact (Taild-2) نشان داده شده است.
همچنين Prop Observe نسبت تأثیر تاثیر سیاستگذاری دانشگاهها بر آزمودن دانش دانش آموختگان از نظر نمونه است احتمال به دست آوردن نتايجي به بزرگي مقدار مشاهده شده يا بزرگتر در نمونه، هنگامي كه احتمال واقعي تأثیر 50% است با عنوان Sig Exact (Taild-2) نشان داده شده است.