چکیده:
هدف از این پژوهش واکاوی دلالتهای اسناد بالادستی وزارت آموزشوپرورش بر ویژگیهای معلم بود. این تحقیق ازنظر سنجشپذیری دادهها جزء روشهای کیفی از نوع تحلیل محتوای کیفی با رویکرد عرفی، ازنظر هدف کاربردی و ازنظر گردآوری دادهها کتابخانهای است. جامعه آماری تحقیق اسناد بالادستی وزارت آموزشوپرورش شامل: مبانی نظری تحول بنیادین در نظام تعلیموتربیت رسمیوعمومی (1390)، برنامهدرسی ملی جمهوری اسلامی ایران (1391) و سند تحول بنیادین آموزشوپرورش (1390) بود. نمونه آماری همۀ گزارهها، احکام و مواد اسناد بود. نمونهگیری با توجه به هدف و روششناسی تحقیق به شکل هدفمند انجام شد. برای گردآوری اطلاعات بهمنظور یافتن پاسخ سوالات پژوهش از نمونبرگ (چکلیست) استفاده شده است. یافتهها نشان دادند که جامعه آماری دارای گزارهها، مواد و بندهایی است که شامل واحدهای معنایی دلالتکننده بر ویژگیهای معلم هستند. همچنین یافتهها نشان دادند که از دلالتهای بهدستآمده از اسناد میتوان رمزهایی را برای دستیابی به ویژگیهای معلم استخراج کرد. ویژگیهای معلم در قالب زیرمقولهها و مقولهها دستهبندی شدند. با بهکارگیری شیوه استدلال استقرایی درنهایت زیرمقولههایی همچون صفات، شایستگیهای فردی و جمعی، کاریزما، ویژگیهای شخصیتی، باورها و اعتقادات، رشد خودآگاهی و قابلیتهای شخصی، مهارتهای پداگوژیکی، قابلیتهای ذهنی– عقلانی، باورها و تجارب حرفهای، توجه به اصول پداگوژیکی، شایستگیهای پایه و ویژه، ظرفیتهای آکادمیک و هویت حرفهای، وظایف سازمانی، اخلاق سازمانی، قدرت علمیتخصصی، قدرت مقام/سازمانی، الگوی مدرسهای، خدمات سازمانی، اصول و ضوابط شغلی، رشد سازمانی، باورها و اعتقادات سازمانی، توانمندسازی، احراز صلاحیت و ارزیابی عملکرد را میتوان بهتناسب در هر سه سند ذیل سه مقوله ویژگی فردی، ویژگی حرفهای و ویژگی سازمانی قرارداد.
The purpose of this study was to investigate teachers’ characteristics based on the implications of Ministry of Education’s strategic plans. This applied research utilized qualitative content analysis with a conventional approach and was a library research in terms of data collection. The statistical population of the study was comprised of Ministry of Education’s strategic plans, i.e., the Theoretical Foundations of the Fundamental Reform in Education Document (2011), the National Curriculum of I.R. Iran (2012), and the Fundamental Reform Document of Education (2011). Purposive sampling method was used to draw the sample and the statistical sample included all statements, sentences, and segments of the above-mentioned documents. The data collection tool was a checklist. The results showed that the statistical population has statements, segments, and clauses that include semantic units which have implications for teacherschr('39') characteristics. The teachers’ characteristics were categorized under certain categories and subcategories. Through the use of inductive reasoning, ultimately, subcategories such as moral attributes, individual and collective competencies, charisma, personality traits, beliefs and opinions, self-awareness and personal development, pedagogical skills, mental-rational capabilities, professional beliefs and experiences, attention to pedagogical principles, basic and special competencies, academic potentials and professional identity, organizational tasks, organizational ethics, scientific power, organizational strength, organizational services, occupational principles and regulations, organizational development, organizational beliefs, enrichment, and performance evaluation were derived. In each of the three documents under scrutiny three categories of individual, professional, and organizational characteristics can be observed.
خلاصه ماشینی:
جامعه آماري تحقيق اسناد بالادستي وزارت آموزش وپرورش شامل : مباني نظري تحول بنيادين در نظام تعليم وتربيت رسميوعمومي (١٣٩٠)، برنامه درسي ملي جمهوري اسلامي ايران (١٣٩١) و سند تحول بنيادين آموزش وپرورش (١٣٩٠) بود.
بر اساس نتايج هفتمين کرسي علمي-ترويجي دانشگاه فرهنگيان (١٣٩٧)، شايستگيهاي معلمان بر مبناي سند تحول بنيادين در ٨ گروه برخوردار بودن از ويژگيهاي اخلاق حرفه اي و ايفاي نقش الگويي، تعاليجويي و بهسازي حرفه اي، ايجاد جو عاطفي، اخلاقي، مهرورزانه و تعاملي در موقعيتهاي تربيتي، توجه به ويژگيهاي مشترک و متفاوت متربيان ، مشارکت و تصميم سازي در فرايند برنامه ريزيدرسي، خلق و سازماندهي فرصتهاي تربيتي و غنيسازي تجارب يادگيري متربيان ، ارزشيابي مبتني بر هدف و يادگيري-محور، و همکاري با مدرسه ، خانواده و جامعه محلي دسته بندي شده است و بر اين اساس ، پيشنهاداتي براي تدوين شاخصهاي ارزيابي معلمان ارائه شده است .
دلالتهاي سند تحول بنيادين آموزش وپرورش بر ويژگيهاي معلم کدام اند؟ روش تحقيق از نظر سنجش پذيري داده ها، روش تحقيق اين پژوهش از دسته تحقيقات کيفي است و با توجه به عنوان و هدف پژوهش ، روش تحليل محتوا از نوع کيفي است که براي کشف و توليد داده ها مناسب تشخيص داده شد.
بحث و نتيجه گيري سه سؤال دربارة اينکه دلالتهاي اسناد مباني نظري تحول بنيادين در نظام تعليم وتربيت رسمي - وعمومي، برنامه درسي ملي و سند تحول بنيادين آموزش وپرورش بر ويژگيهاي معلم کدام اند، مطرح و يافته هاي آنها در بخش پيشين ارائه شد.