چکیده:
هدف از مطالعه حاضر استفاده از روش کاوشگری برای عمقبخشی به یادگیری مهارت محلول سازی است. این مطالعه بر روی دانشجویانی که آزمایشگاه شیمی عمومی 2 را میگذرانند صورت گرفته است. روش آموزش مبتنی بر کاوشگری برای دانشجویان این موقعیت را ایجاد میکند که مسئله محلول سازی را با تفکر و بر اساس سؤالات ذهنی خود حل کنند و درنهایت از آن نتیجهگیری نمایند. تمرکز اصلی بر استدلالهای ارائهشده در سمینارهای گروهی دانشجویان قرار میگیرد و مربی به گزارش پایانی بسنده نمیکند. دانشجویان هنگام جستجو در منابع و طی مراحل مختلف و انجام کار عملی، علاوه بر تسلط بر مهارت محلول سازی، به پرورش تفکر انتقادی نایل میشوند. در طرح اجراشده دانش، حاصل کسب تجربه توسط دانشجو است، بهطوریکه او قادر خواهد بود آن را در حل مسایل مشابه به کار گیرد.
The purpose of the present study is to use inquiry based method to deepen solution making skill in the laboratory. This study is conducted on students who are undergoing general chemistry lab No 2. The inquiry based teaching method creates the situation for learners to solve the problems by thinking and research based on their subjective questions and finally concluding from it. The main focus is on the arguments presented at student group seminars and the coach does not suffice on the final report. In addition to mastering solution making skills, students seek to develop critical thinking when searching for resources and during different stages and doing practical work. In the implemented plan, knowledge is the result of the student's experience; so that, he will be able to solve it in the similar way.
خلاصه ماشینی:
بررسي هاي انجام شده در مقالات "رابطه بين تفکر انتقادي و سبک حل مسئله با خلاقيت دانش آموزان پسر مدارس هوشمند" (عاشري، ١٣٩٣)، "بررسي اثربخشي آموزش تفکر انتقادي بر عزت نفس و مهارت هاي حل مسئله دانش آموزان دختر مقطع متوسطه " (قنبري هاشم آبادي و شهابي، ١٣٨٧) و "تأثير آموزش تفکر انتقادي، حل مسئله و فراشناخت بر يادگيري خود راهبر در دانشجويان " (نادي و همکاران ، ١٣٩٠) نشانگر اين است که تفکر انتقادي سبب افزايش خلاقيت ، عزت نفس ، خود مديريتي و حل مسئله اجتماعي مي گردد.
بررسي پيشينه مطالعات انجام شده درزمينه کاوشگري، مانند "روش تدريس کاوشگري در درس علوم " (مهدي زاده و تقي پور، ١٣٩٥)، "رابطه روش تدريس کاوشگري باروحيه پژوهشگري در بين دانشجويان رشته پرستاري" (طهماسب زاده شيخلار و همکاران ، ١٣٩٧)، "اثربخشي الگوي تدريس کاوشگري بر باورهاي خودکارآمدي دانش آموزان در حل مسائل درس فيزيک " (جعفري ثاني و همکاران ، ١٣٩٠)، "گرايش به تفکر انتقادي، يادگيري خودتنظيمي و موفقيت تحصيلي در بستر الگوي تدريس کاوشگري" (کرمي و همکاران ، ١٣٩٢) و "بررسي تأثير آموزش به شيوه کاوشگري بر مهارت هاي عملکردي دانشجويان پرستاري" (محمودي و همکاران ، ١٣٩٥) نشان مي دهد که روش تدريس کاوشگري سبب تقويت مهارت تفکر فلسفي و عملکردي، افزايش خودباوري نسبت به تواناييها و گرايش به تفکر انتقادي مي گردد.