چکیده:
هدف از مطالعه ی حاضر، بررسی میزان آگاهی دانش آموزان پانزده تا هجده سال در ارتباط با علم بیوتکنولوژی(زیست فناوری) می باشد. بیوتکنولوژی به طور کلی شامل مجموعهای از فناوری ها است که از ارگانیسم های زنده یا بیولوژیکی همچون گیاهان، حیوانات و میکروارگانیسم ها به منظور تولید محصولات جدید استفاده می شود. جامعه ی آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر آموزش و پرورش منطقه 9 شهر مشهد است که از میان آنان 63 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شده اند. ابزار گردآوری داده ها پرسشنامه ی محقق ساخته با شاخص هایی در مورد شناخت بیوتکنولوژی و کاربردهای آن تنظیم شد. پس از تعیین روایی و پایایی پرسشنامه ها با استفاده از نظر کارشناسان و ضریب آلفای کرونباخ، پرسشنامه ها توسط جامعه آماری تکمیل شد. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد که دانش آموزان درک نسبی به شناخت علم بیوتکنولوژی دارند اما در ارتباط با کاربرد این علم، درک بالاتری نشان دادند. با توجه به نتایج حاصل، آموزش مفاهیم اولیه و پایه این علم، برای کسب اطلاعات و درک دانش آموزان نسبت به این علم لازم می باشد.
The purpose of this study was to investigate the knowledge of 15- to 18-year-old students about biotechnology science. Biotechnology generally consists of a set of technologies that are derived from living or biological organisms of plants, animals, microorganisms, or specific compounds that are used to produce new products.The statistical population of this study includes high school students of boys and girls of education in the 9th district of Mashhad, from which 63 students were randomly selected. Data collection tools were developed by researcher-made questionnaires with indicators on the knowledge of biotechnology and its applications. The results of this study showed that students have a relative understanding of biotechnology but students have a higher understanding of biotechnology.According to the results, teaching the basic concepts of this science is necessary to obtain information and students' understanding of this science.
خلاصه ماشینی:
جامعه ی آماری این پژوهش شامل دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر آموزش و پرورش منطقه 9 شهر مشهد است که از میان آنان 63 دانش آموز به صورت تصادفی انتخاب شده اند.
در پرسشنامه های گرد آوری شده این پژوهش جملاتی در ارتباط با درک علم بیوتکنولوژی و همچنین کاربردهای آن در حوزه های سلامت و پزشکی و نیز کشاورزی و تولید غذا متناسب با دانش آموزان دبیرستانی گروه سنی پانزده تا هجده سال جمع آوری شد و به صورت پرسشنامه مدون شد(کاواناگ، 2005).
سوالات مربوط به کاربرد علم بیوتکنولوژی در عرصه های مختلف میزان سطح پیچیدگی سوالات در حد خوب انتخاب شد به طوریکه تعداد کمی از سوالات فاقد پاسخ بودند، همچین روایی و پایایی سوالات این پژوهش با استفاده از نظر کارشناسان و ضریب آلفای کرونباخ ارزیابی گشت و با توجه به این ضریب در حد مطلوبی بودند.
(به تصویر صفحه رجوع شود) نمودار 1: نظرات دانش آموزان به پرسش های مربوط به شناخت و درک علم بیوتکنولوژی همانگونه که در جدول1 و نمودار1 مشخص است، بالاترین پاسخ موافق دانش آموزان به ترتیب مربوط به جمله دوم و ششم است که به طور تقریبی حدود 50 درصد (بالاتر از 40) از فراوانی را به خود اختصاص می دهد.
همچنین درصد فراوانی پاسخ های دانش آموزان به پرسشنامه دوم و مربوط به پرسش هایی از کاربردهای مختلف بیوتکنولوژی در جدول شماره 2 و نمودار میله ای شماره ی 2 ، نشان داده شده است.
The effect of biotechnology education on Australian high school students’ understandings and attitudes about biotechnology processes.